Mattias Ragnegård från Nässjö invald i Vårdföretagarnas styrelse

På Vårdföretagarnas årsmöte valdes Mattias Ragnegård från Nässjö in i styrelsen för bransch personlig assistans.

Mattias Ragnegård har lång erfarenhet av personlig assistans ända sedan starten 1994. Han arbetar som affärsområdeschef på Frösunda omsorg som är en av Sveriges största anordnare för personlig assistans.

-När personlig assistans är satt under hård press med hot om vinstbegränsning från regeringen och med uteblivna ersättningar från Försäkringskassan känns det extra viktigt att ta plats i styrelsen. Jag vill också bidra till att stärka yrkesrollen personlig assistent som en del i kvalitetsarbetet, säger Mattias Ragnegård, nyvald styrelseledamot i Vårdföretagarnas styrelse för personlig assistans.

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.

Vårdföretagarna välkomnar LSS-utredningens borttagna sparbeting: "Ersättningen måste följa kollektivavtalen"30.4.2018 11:30Pressmeddelande

- Regeringens besked är välkommet. Den personliga assistansen måste präglas av långsiktighet och stabilitet, både för den enskilde och för de verksamma assistansföretagen. Tusentals människor med funktionsnedsättningar har blivit drabbade av nedskärningarna inom assistansen och anhöriga har axlat enorma bördor de gångna åren, säger Inga-Kari Fryklund Vårdföretagarnas förbundsdirektör i en kommentar till regeringens ändrade direktiv till LSS-utredningen