Mattias Rehnholm ny assisterande förbundskapten för herrlandslaget

Mattias Rehnholm är ny assisterande förbundskapten för herrlandslaget. Han kommer att ingå i förbundskapten Mattias Sjöholms stab. Mattias Rehnholm har lång erfarenhet av landslagsuppdrag då han tidigare varit förbundskapten för P17 och P19 samt även ingått i ledarstaben för herrlandslaget. Han har även varit tränare i Vetlanda BK under en längre tid.
Foto:Privat/ Romus Ramström

Mattias Rehnholm är en välmeriterad bandyledare som nu axlar rollen som assisterande förbundskapten för det svenska herrlandslaget – ett erbjudande han lätt tackade ja till.

– Mattias Sjöholm ringde och frågade och det är ju såklart jätteroligt att bli tillfrågad. Det ska bli spännande att ta sig an uppdraget, säger Mattias Rehnholm. Jag är ju inte kopplad till något specifikt lag vilket gör min utgångspunkt lite unik. Min uppgift kommer vara att stötta det som Mattias vill att jag ska göra. Det är ju så nytt så vi har inte hunnit rollfördela riktigt än, men det ska vi göra när vi ses. Bland annat nu på samlingen i Uppsala den 8–9 september, säger Mattias Rehnholm.

Landslagsspel efter flera års uppehåll

På grund av pandemin och Rysslands invasion av Ukraina har det svenska herrlandslaget inte spelat landskamper under de senaste två åren. Men nu hoppas Rehnholm att internationella turneringar och spel snart ska bli aktuellt igen.

– I och med kriget i Ukraina och Covid-19 har landslagsspel påverkats och förändrats. Nu är det viktigare än någonsin att fortsätta jobba på, utveckla och driva den internationella bandyn och det är vår skyldighet som aktiva inom landslagsverksamheten att göra utifrån de förutsättningar som råder, säger Mattias Rehnholm.

Kring dessa tankar får Rehnholm medhåll av Karin Torneklint, sportchef på Svenska Bandyförbundet som också är glad över att Mattias Rehnholm tackade ja till uppdraget som assisterande förbundskapten.

– Ja, det är skönt att ledarteamet är klart och att herrarna nu kan träffas för att fortsätta utveckla svensk bandy, säger Karin Torneklint, sportchef på Svenska Bandyförbundet.

Kommande träff för herrlandslaget är i Uppsala den 8–9 september och då kommer Mattias Rehnholm vara på plats.

– Jag ser fram emot att få jobba ihop med Mattias som jag lärt känna genom våra år från ungdomsbandyn och senare seniorbandyn. Det känns bra att få in en person som också har en hel del erfarenhet från att jobba med landslag sedan tidigare. Mattias är en kunnig och noggrann person och det är en trygghet att få detta tillskott till organisationen runt herrlandslaget, säger förbundskapten Mattias Sjöholm.

Foto:Privat/ Romus Ramström