Mattias Tas är Årets Person inom hållbart byggande

Den 11 oktober korades vinnarna i Sweden Green Building Awards – Sveriges mest prestigefyllda pris för hållbart samhällsbyggande. Bland årets vinnare finns Lidls Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fasitgheter som utsågs till Årets Person inom Hållbart byggande.

SBGC Awards 2019 - Årets Person inom hållbart byggande är Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastigheter

Lidl driver utvecklingen av hållbarhet inom dagligvarubranschen och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader. Mattias Tas som är hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen på Lidl, placerade sig tidigare i år på listan för 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger under 33 år och vann nu även SGBC Awards i kategorin Årets Person inom hållbart byggande.

Juryns motivering:
Med en orubblig ”det går-attityd” ser Mattias Tas möjligheter i de flesta situationer. Mattias imponerar på sina kollegor med sitt driv och engagemang, sin oräddhet för utmaningar och vilja att utveckla nya metoder och lösningar. Årets person inom hållbart byggande är en viktig ambassadör för hållbart byggande – inte minst för SGBC:s nya certifieringssystem NollCO2, där han spelat en nyckelroll i framtagandet av ett av pilotprojekten.

–  Jag är mycket stolt och glad över att ta emot detta pris som är ännu ett kvitto på den gedigna insats som hela teamet gjort under många år. Utnämningen kommer att utmana oss att fortsätta vara en viktig aktör för hållbart samhällsbyggande och ett bolag som hela tiden utmanar och vill ligga i framkant, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

– Vi är mycket glada och stolta över att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas och gör skillnad, där våra medarbetare har ett stort ansvar och spelar en viktig roll i vår ambition att vara branschledande inom hållbar utveckling, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Mattias har bland annat ansvarat för miljöcertifieringen av Lidl-butiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

Mattias driver också miljöcertifieringen av den nya butiken på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och målet är att den nya butiken ska bli helt klimatneutral.

Mattias Tas - Lidl Kungsängen
Mattias Tas, Hållbarhetsansvar Fastigheter Lidl Sverige
Mattias Tas, Hållbarhetsansvar Fastigheter Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.