Mattias Tas är Årets Person inom hållbart byggande

Den 11 oktober korades vinnarna i Sweden Green Building Awards – Sveriges mest prestigefyllda pris för hållbart samhällsbyggande. Bland årets vinnare finns Lidls Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fasitgheter som utsågs till Årets Person inom Hållbart byggande.
SBGC Awards 2019 - Årets Person inom hållbart byggande är Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastigheter

Lidl driver utvecklingen av hållbarhet inom dagligvarubranschen och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader. Mattias Tas som är hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen på Lidl, placerade sig tidigare i år på listan för 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger under 33 år och vann nu även SGBC Awards i kategorin Årets Person inom hållbart byggande.

Juryns motivering:
Med en orubblig ”det går-attityd” ser Mattias Tas möjligheter i de flesta situationer. Mattias imponerar på sina kollegor med sitt driv och engagemang, sin oräddhet för utmaningar och vilja att utveckla nya metoder och lösningar. Årets person inom hållbart byggande är en viktig ambassadör för hållbart byggande – inte minst för SGBC:s nya certifieringssystem NollCO2, där han spelat en nyckelroll i framtagandet av ett av pilotprojekten.

–  Jag är mycket stolt och glad över att ta emot detta pris som är ännu ett kvitto på den gedigna insats som hela teamet gjort under många år. Utnämningen kommer att utmana oss att fortsätta vara en viktig aktör för hållbart samhällsbyggande och ett bolag som hela tiden utmanar och vill ligga i framkant, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

– Vi är mycket glada och stolta över att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas och gör skillnad, där våra medarbetare har ett stort ansvar och spelar en viktig roll i vår ambition att vara branschledande inom hållbar utveckling, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Mattias har bland annat ansvarat för miljöcertifieringen av Lidl-butiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

Mattias driver också miljöcertifieringen av den nya butiken på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och målet är att den nya butiken ska bli helt klimatneutral.

Mattias Tas - Lidl Kungsängen
Mattias Tas, Hållbarhetsansvar Fastigheter Lidl Sverige
Mattias Tas, Hållbarhetsansvar Fastigheter Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.