Mattias Tas är Årets Person inom hållbart byggande

Den 11 oktober korades vinnarna i Sweden Green Building Awards – Sveriges mest prestigefyllda pris för hållbart samhällsbyggande. Bland årets vinnare finns Lidls Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fasitgheter som utsågs till Årets Person inom Hållbart byggande.

SBGC Awards 2019 - Årets Person inom hållbart byggande är Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastigheter

Lidl driver utvecklingen av hållbarhet inom dagligvarubranschen och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader. Mattias Tas som är hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen på Lidl, placerade sig tidigare i år på listan för 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger under 33 år och vann nu även SGBC Awards i kategorin Årets Person inom hållbart byggande.

Juryns motivering:
Med en orubblig ”det går-attityd” ser Mattias Tas möjligheter i de flesta situationer. Mattias imponerar på sina kollegor med sitt driv och engagemang, sin oräddhet för utmaningar och vilja att utveckla nya metoder och lösningar. Årets person inom hållbart byggande är en viktig ambassadör för hållbart byggande – inte minst för SGBC:s nya certifieringssystem NollCO2, där han spelat en nyckelroll i framtagandet av ett av pilotprojekten.

–  Jag är mycket stolt och glad över att ta emot detta pris som är ännu ett kvitto på den gedigna insats som hela teamet gjort under många år. Utnämningen kommer att utmana oss att fortsätta vara en viktig aktör för hållbart samhällsbyggande och ett bolag som hela tiden utmanar och vill ligga i framkant, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

– Vi är mycket glada och stolta över att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas och gör skillnad, där våra medarbetare har ett stort ansvar och spelar en viktig roll i vår ambition att vara branschledande inom hållbar utveckling, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Mattias har bland annat ansvarat för miljöcertifieringen av Lidl-butiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

Mattias driver också miljöcertifieringen av den nya butiken på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och målet är att den nya butiken ska bli helt klimatneutral.

Mattias Tas - Lidl Kungsängen
Mattias Tas, Hållbarhetsansvar Fastigheter Lidl Sverige
Mattias Tas, Hållbarhetsansvar Fastigheter Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 191 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls butik på Gotland blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik20.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

I måndags gjordes ett historiskt handslag när Swedish Green Building Council, SGBC, lämnade över ett certifikat till Lidl som innebär att den nya butiken på Gotland blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik enligt NollC02-certifieringen. Gotlands första Lidl-butik beräknas ska stå klar i juli 2020 och därmed tar Lidl tar ytterligare steg i att minska sin totala klimatpåverkan.

Lidl satsar på digital medarbetarportal med målet att vara branschens bästa arbetsgivare5.11.2019 09:36:46 CETPressmeddelande

Lidl är Sveriges snabbast växande livsmedelskedja och närmar sig 200 butiker under 2020. I november invigs Lidls tredje centrallager i Örebro och våren 2020 invigs det nya huvudkontoret i Barkarby. Som ett steg i att skapa de bästa förutsättningarna för tillväxt och expansion samt de drygt 4200 medarbetarna har Lidl investerat i Benify, en individuellt anpassad medarbetarportal.

Premiär för Sollentunas gröna matbutik24.10.2019 16:14:18 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter att växa i Sverige och öppnade under torsdagen sin 191:a butik i Edsberg, Sollentuna. Därmed är Lidl nio butiker från att nå målet 200 butiker 2020. Öppningen lockade många förväntansfulla och skapade långa köer tidigt på torsdagsmorgonen. Lidls 191:e butik i Sverige drog många nyfikna kunder och invigdes med bandklippning, provsmakningar, barnaktiviteter och massor med öppningserbjudanden.