Måttlig tillväxt i morgonpressens läsaraffär
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 1 procent under årets tredje kvartal, jämfört med motsvarande period 2021. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Under 2022 års tredje kvartal var utvecklingen kluven. Läsarintäkterna knutna till tryckta tidningar föll tillbaka samtidigt som de digitala konsumentintäkterna fortsatte att växa. De tryckta tidningarnas läsarintäkter sjönk med 3 procent till 1 171,3 miljoner kronor, jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Tack vare att den digitala läsaraffären växte med 16 procent, till 385,4 miljoner kronor, blev den totala utvecklingen en ökning med 1 procent till 1 556,8 miljoner kronor.
Det begränsade genomslaget av den digitala tillväxten återspeglar att de digitala kanalerna fortfarande står för en mindre andel av läsarintäkterna. Även om digitala läsarintäkter successivt ökar i betydelse bidrog de endast med var fjärde krona från konsumenterna under kvartal tre.
”Trots att kvartalet rymde ett spännande val och idrottsevenemang som friidrotts-VM och damernas fotbolls-EM såg vi bara en försiktig ökning av läsarintäkterna. En delförklaring kan vara att flera mediehus erbjudit gratis testprenumerationer inför valet, förvisso i hög grad riktade till unga som relativt sällan betalar för nyheter. Enligt Reuters Institutes Digital News Report finns även tecken på att gruppen som selektivt undviker nyheter växer globalt. Sedan kan vi inte blunda för att hushållens allt snävare ekonomiska utrymme kan komma att drabba vår bransch” säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.seKajsa HolmAnalytiker
Tel:+46 (0)70 774 44 34kajsa.holm@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
”Vartredjedags-utdelning” slutet för utdelning av tidningar med post31.1.2023 11:30:22 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) är starkt kritiska till den statliga Postfinansieringsutredningens förslag att utdelning av post bara ska ske var tredje dag. Detta skulle få allvarliga konsekvenser för de dags- och gratistidningar samt tidskrifter som distribueras med post och drabba inte minst många äldre och andra som vill kunna läsa nyheter på papper, menar TU.
Offentlighetspriset 2022 till Vingåkers kommun28.11.2022 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Vingåkers kommun är årets mottagare av Offentlighetspriset. Priset är instiftat av branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) för att värna offentlighetsprincipen – som är en grundläggande förutsättning för ett öppet samhälle – samt markera vikten av att den upprätthålls. Vingåkers kommun får priset för sitt tydliga uttalade mål om transparens – och att i praktiken efterleva det.
Morgonpressens annonsintäkter stärktes av valet11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 11 procent under kvartal 3 2022, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Årets Dagstidning 2023 – juryn är utsedd24.10.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna för 2023 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning, i arrangemang av Tidningsutgivarna, är nu klara. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Televisions vd Hanna Stjärne och Jesper Strömbäck, professor i journalistik/politisk kommunikation vid JMG.
Börja med att snabbutreda nollmomsen, kulturminister Parisa Liljestrand18.10.2022 11:42:39 CEST | Pressmeddelande
Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) välkomnar att en ny kulturminister är på plats och tycker att Parisa Liljestrands första beslut bör bli att låta snabbutreda ett återinförande av kvalificerat momsundantag för allmänna nyhetsmedier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum