Måttligt ökad orderingång

Efterfrågan är fortsatt hög för teknikindustrin i Sverige. Kapacitetsutnyttjandet, behovet av arbetskraft samt orderstocken ligger kvar på hög nivå. Orderingången ökar måttligt. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för årets tredje kvartal.

– Årets tredje konjunkturbarometer visar en fortsatt hög efterfrågan. Utfallet för resursutnyttjandet, som kapacitetsutnyttjande och behov av arbetskraft, ligger kvar på höga nivåer, säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom.

– Orderingången ökar måttligt och i lite högre omfattning än föregående kvartal. Samtidigt är bilden något mer splittrad än tidigare. För transportmedelsindustrin ökar orderingången något snabbare. Den omfattande ökningen i orderingång för maskinindustrin de närmast tre föregående kvartalen har däremot dämpats samtidigt som tillverkare av elmaskiner rapporterar en liten minskning i orderingången för första gången på två år, säger Mats Kinnwall.

– Trots att Teknikföretagens och andra aktörers s.k. barometerundersökningar visar utfall som är klart starkare än historiska genomsnitt visar data över industriproduktion och internationella handelsvolymer en allt mer avtagande tillväxttakt. Visserligen är de finansiella förhållandena fortfarande extremt expansiva, men den långa investeringsledda återhämtningen håller på mogna vilket återspeglas i orderläget för tillverkare av olika slag av maskinutrustning, tillägger Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

Undersökningen omfattar uppgifter från 528 företag/koncerner med en sammanlagd försäljning på 662 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 80 procent säljs på export.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Håkan Eriksson tillförordnad kommunikationschef på Teknikföretagen3.9.2018 07:00Pressmeddelande

Håkan Eriksson tillträder den 3 september tjänsten som tillförordnad kommunikationschef på Teknikföretagen. Håkan kommer att fortsätta Teknikföretagens arbete med att synliggöra industrins betydelse för tillväxt och välfärd och de frågor som är av stor betydelse för den svenska industrins konkurrenskraft. I samband med detta tillträder tidigare kommunikationschef Per Braconier en tjänst som kommunikationsstrateg.

Ulf Lindberg ny näringspolitisk chef på Teknikföretagen17.8.2018 11:12Pressmeddelande

Ulf Lindberg, som på konsultbasis haft ett utredningsuppdrag åt Teknikföretagen, kommer att tillträda tjänsten som näringspolitisk chef på avdelningen Industriell utveckling. Ulf Lindbergs uppgift blir att öka fokuseringen med Teknikföretagens påverkansarbete. Innan Ulf Lindberg startade egen verksamhet var han näringspolitisk chef på Almega. Han efterträder Amelie von Zweigbergk som lämnar Teknikföretagen.

Teknikföretagen i Almedalen 201826.6.2018 07:00Pressinbjudan

I Almedalen sätter Teknikföretagen sökarljuset på några av den svenska industrins ödesfrågor. För om Sverige även framöver ska vara en framgångsrik industrination med en export som betalar vårt välstånd, då måste det till reformer på flera områden. I Almedalen kommer Teknikföretagen att fokusera på handel, hållbarhet och en fungerande kompetensförsörjning. Det blir heta debatter, blandat med djuplodande samtal och lättsamma mingel.