Måttligt ökad orderingång

Efterfrågan är fortsatt hög för teknikindustrin i Sverige. Kapacitetsutnyttjandet, behovet av arbetskraft samt orderstocken ligger kvar på hög nivå. Orderingången ökar måttligt. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för årets tredje kvartal.

– Årets tredje konjunkturbarometer visar en fortsatt hög efterfrågan. Utfallet för resursutnyttjandet, som kapacitetsutnyttjande och behov av arbetskraft, ligger kvar på höga nivåer, säger Mats Kinnwall, Teknikföretagens chefekonom.

– Orderingången ökar måttligt och i lite högre omfattning än föregående kvartal. Samtidigt är bilden något mer splittrad än tidigare. För transportmedelsindustrin ökar orderingången något snabbare. Den omfattande ökningen i orderingång för maskinindustrin de närmast tre föregående kvartalen har däremot dämpats samtidigt som tillverkare av elmaskiner rapporterar en liten minskning i orderingången för första gången på två år, säger Mats Kinnwall.

– Trots att Teknikföretagens och andra aktörers s.k. barometerundersökningar visar utfall som är klart starkare än historiska genomsnitt visar data över industriproduktion och internationella handelsvolymer en allt mer avtagande tillväxttakt. Visserligen är de finansiella förhållandena fortfarande extremt expansiva, men den långa investeringsledda återhämtningen håller på mogna vilket återspeglas i orderläget för tillverkare av olika slag av maskinutrustning, tillägger Bengt Lindqvist, ekonom på Teknikföretagen.

Undersökningen omfattar uppgifter från 528 företag/koncerner med en sammanlagd försäljning på 662 miljarder kronor från anläggningar i Sverige, varav 80 procent säljs på export.

Rapporten bifogas och finns även på www.teknikforetagen.se.

Teknikföretagens konjunkturbarometer utges i mars, juni, september och december.

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3900 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett teknikäventyr mot framtiden - ny poddserie3.12.2018 14:00Pressmeddelande

Vilka utmaningar står industrin inför och hur ska vi möta dem? Det pratar vi om i tre nya avsnitt av Teknikföretagens podcast T-time. Produktion2030 står i centrum och experter från akademi och näringsliv gästar podden för att prata om framtidens industri. Vi diskuterar ämnen som den fjärde industriella revolutionen, cirkulära produktionssystem och kompetens för framtidens smarta fabrik. Teknikföretagens presschef Anna Lööf programleder poddserien tillsammans med radio- och tv-mannen Kjell Eriksson.