Max Elger, Stefan Löfven, och Elsa Alm talar i Göteborgsområdet på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar finansmarknadsminister Max Elger i Lilla Edet och Stenungssund, tidigare partiordförande Stefan Löfven i Kungälv och Ale, och LO:s ungsekreterare Elsa Alm i Partille och Alingsås.

– Första maj samlas arbetarrörelsen för att visa på vad vi vill förändra och förbättra. I år samlas vi under parollerna för Alla folks frihet och för att vi vet att Sverige kan bättre. Det är vår manifestation för övertygelsen att ensam åstadkommer man inte stordåd. Men tillsammans står vi urstarka, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

I Lilla Edet och Stenungssund talar finansmarknadsminister Max Elger. I Partille och Alingsås talar LO:s ungsekreterare Elsa Alm. I Kungälv och Ale talar tidigare partiordförande Stefan Löfven.

– Det facklig-politiska samarbetet är viktigt för oss i Kungälv och för hela den kommande valrörelsen. Därför är det extra roligt att hälsa Stefan Löfven välkommen till Kungälv som första maj-talare. Han har unikt bred erfarenhet efter att ha varit ordförande både i ett fackförbund och i det socialdemokratiska partiet. En perfekt talare på arbetarrörelsens internationella demonstrationsdag, som firats sedan 1890, säger Kenneth G Forslund, riksdagsledamot och ansvarig för första majfirandet i Kungälv.

Tid och plats Kungälv

13.30 Samling Kastalakyrkan

14.00 Avmarsch

14.30 Tal på Nytorget

Tid och plats Ale

11.00 Samling Folkets hus i Älvängen. Tal vid gamla Ica

Tid och plats Stenungssund

12.00 Fregatten

Tid och plats Lilla Edet

13.30 Firandet inleds

14.00 Tal på torget (bakom Coop)

Tid och plats Partille

11.00 Stadsparken

Tid och plats Alingsås

13.00 Lilla torget

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida hittar man var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokala presskontakter:

Morgan Andersson, AK-ordförande Stenungssund, 070-526 74 74

Mona Dieng Burås, oppositionsråd Lilla Edet, 070-237 54 05

Kenneth G Forslund, riksdagsledamot och ansvarig första maj Kungälv, 070-560 87 83

Johnny Sundling, AK-ordförande Ale, 070-305 05 56

Katarina Bosetti Kristoffersson, AK-ordförande Partille, 073-329 53 48

Anton César, AK-ordförande Alingsås, 072-547 31 85

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-700 26 83

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.