MAX lämnar samarbete för gröna val

Burgarkedjan MAX meddelar idag att de avbryter samarbetet med Djurens Rätt där deras veganska meny skulle märkas med veganmärkningen 100 % VEGANSKT.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation som bildades 1882.

– Det är väldigt tråkigt att se att MAX låter en liten grupp med starka intressen styra det här beslutet. Vi kan se att reaktionerna de har fått i sociala medier är samordnade, det är ett drev som MAX nu tyvärr viker sig för, säger Moa Richter Hagert, kommunikationsansvarig på Djurens Rätt.

Det var i onsdags den 6 mars som Djurens Rätt och MAX annonserade det nya samarbetet där elva produkter i MAX sortiment skulle märkas med Djurens Rätts veganmärkning 100 % VEGANSKT.

Efter nyheten släppts blandades hurraropen för tydliga gröna alternativ med hatiska reaktioner och arga kommentarer från personer som motsatte sig samarbetet.

– Det har under början av året skrivits mycket om djurrättsaktivism och oacceptabla metoder som används av en väldigt liten grupp andra djurrättsaktivister. Det finns de som vill koppla Djurens Rätt till de här metoderna men det finns ingen som helst substans bakom detta. Det är helt klart ett problem att de extrema uttrycken är de som får styra debatten, säger Moa Richter Hagert.

Omkring en av tio personer väljer vego idag och köttkonsumtionen minskar till förmån för mer veganska och vegetariska alternativ. De veganska produkterna på marknaden blir fler och fler och många företag väljer att haka på den gröna trenden.

– Vi har haft en dialog med MAX under lång tid och vi har haft den gemensamma övertygelsen om att fler lättillgängliga gröna alternativ är vägen framåt, så det är verkligen tråkigt att MAX nu avbryter arbetet med märkningen som skulle kunna åstadkomma just detta för konsumenterna, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.