MAX lyfter fram sitt gröna sortiment med veganmärkning från Djurens Rätt

Burgarkedjan MAX som redan profilerat sig starkt inom hållbarhetsfrågor märker nu upp hela sitt veganska sortiment med Djurens Rätts märkning 100 % VEGANSKT.
Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers och Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. Foto: Petrus Iggström

Allt fler väljer vego idag, både av djuretiska och klimatmässiga skäl. Djurens Rätts veganmärkning är framtagen för att göra det enkelt för konsumenter att hitta det de söker. Märkningen garanterar att produkten inte innehåller några animaliska ingredienser.

– Genom att äta mer vego gör du ett bra val både för klimatet och för djuren. Djurens Rätts veganmärkning gör att du som konsument slipper lusläsa innehållsförteckningar och ingredienslistor, det har vi redan gjort åt dig, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Från den 14 mars rullar märkningen ut på 126 MAX-restauranger i Sverige, Norge och Danmark*.

– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för våra gäster att göra medvetna val, det här är ytterligare ett steg i den riktningen. Vår resa från att testa falafelburgare för elva år sedan till idag där vi kan veganmärka hela elva produkter har varit otroligt spännande, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers.

Om 100 % VEGANSKT

Märkningen "100 % VEGANSKT®. Godkänd av Djurens Rätt" är varumärkesregistrerad och Sveriges första egna veganska märkning. Den är enkel och tydlig för konsumenter som inte vill konsumera produkter med animaliska ingredienser. Läs mer på www.djurensratt.se/100-procent-veganskt

Veganmärkta produkter på MAX

• Crispy Nuggets
  • Crispy No Chicken
  • BBQ Sandwich
  • Lyxshake Vegan (Choklad, Jordgubb, Blåbär)
  • Dreamshake (Vanilj, Choklad, Jordgubb)
  • MAX Box – veggie burger

Dippsåser:

•  Sriracha
  •  Äggfri majonnäs
  •  BBQ
  •  Sweet mustard
  •  Sweet & sour
* Lokala avvikelser förekommer i Södertälje, Luleå och Visby.

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers med en Crispy No Chicken. Foto: Petrus Iggström
Märkningen "100 % VEGANSKT®. Godkänd av Djurens Rätt"
Veganska Crispy Nuggets . Foto: MAX
BBQ Sandwich. Foto: MAX
Lyxshake Vegan, Blåbär. Foto: MAX

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.