Maxim Grigoriev tilldelas SvD:s litteraturpris 2021

Svenska Dagbladets litteraturpris premierar ett lovande svenskt författarskap – i år tilldelas utmärkelsen Maxim Grigoriev och romanen ”Europa”. ”Det är en stor ära, det är ett väldigt anrikt pris”, säger Maxim Grigoriev.

Författaren och översättaren Maxim Grigoriev tilldelas Svenska Dagbladets litteraturpris 2021 för romanen “Europa”. Foto: Maxim Grigoriev/Bonniers

SvD:s litteraturpris är en anrik tradition, redan 1944 delades utmärkelsen ut  första gången. Bland tidigare litteraturpristagare återfinns bland andra Harry Martinson, Stig Dagerman och Sara Lidman samt på senare år Lena Andersson, Kristina Sandberg samt Karin Smirnoff.

Priset tilldelas en ny bok av en lovande svensk författare vars författarskap är under stark utveckling. För 2021 nominerades tre titlar: ”Singulariteten” av Balsam Karam (Norstedts), ”Europa” av Maxim Grigoriev (Albert Bonniers Förlag) och ”Nikes bok” av Agnes Lidbeck (Norstedts).

2021 års pris tilldelas Maxim Grigoriev och romanen “Europa” med motiveringen:

På glasklar prosa återskapar denna ambitiösa, intellektuella och bitvis bitska roman platser, relationer och drömmar som en gång blomstrade, men som tiden har täckt med lager av glömska, damm eller till och med mögel.

Maxim Grigoriev, född 1980, är författare och översättare. Han föddes i Moskva och växte upp i Stockholm. Idag är han bosatt i Paris. Hans debutbok, en novellsamling med titeln ”Städer”, kom ut 2014. Maxim Grigoriev har därefter publicerat romanerna ”Nu” och ”Europa”.

Juryn har bestått av Lisa Irenius och Madelaine Levy från SvD samt kritikerna Jenny Aschenbrenner, Therese Eriksson, Sebastian Lönnlöv och Henrik Sahl Johansson.

Vinnaren erhåller 30 000 kr samt ett diplom.

Lisa Irenius, kulturchef, SvD. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se
Madelaine Levy, utvecklingsredaktör, SvD. Telefon: 0733-14 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se

Svenska Dagbladets kulturchef Lisa Irenius. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna23.11.2021 11:30:00 CET | Pressmeddelande

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året.