Maximera ledigheten i jul – mest populära resmålet

De röda dagarna under årets jul- och nyårsledighet infaller mycket fördelaktigt för alla arbetstagare. Många svenskar passar på att ta långledigt, flyr eventuell julstress och firar istället julafton utomlands. Mest populära resmålet för ett julfirande utomlands är Gran Canaria, följt av Phuket. Teneriffa och Krabi ökar dock antalet resebokningar mest, enligt färsk statistik från Ticket.

Vackra Teneriffa allt mer populärt resmål för julfirande utomlands.

- Julens röda dagar ligger verkligen bra till för att ta långledigt. Kombinationen att slippa julhetsen på hemmaplan och önskan att uppleva så mycket som möjligt under semestern gör att många väljer att fira jul utomlands, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

De senaste åren har inneburit fördelaktiga möjligheter till långledigt över jul och nyår för många av Sveriges arbetstagare. Julledigheten 2019 är inte sämre – fem dagars semesteruttag ger 17 dagars sammanhängande ledighet. Årets ledighet är dessutom den sista på några år att vara så pass fördelaktig, eftersom fler röda dagar än tidigare kommer infalla på helger under kommande års jul- och nyårsledighet.

I takt med att det har blivit allt mer populärt att fly julstressen åker många svenskar iväg till värmen i vinter. Antalet resebokningar över julafton har dock minskat med drygt 6 procent jämfört med i fjol, men i och med svenskarna bokar sina utlandsresor senare än jämfört med 2018 så krymper denna minskning ju närmare julafton kommer.

Gran Canaria är svenskarnas favoritresmål när det gäller julaftonsfirande utomlands, följt av Phuket och Teneriffa. De två förstnämnda minskar antalet bokningar, medan däremot Teneriffa ökar med knappt 19 procent jämfört med i fjol.

- Kanarieöarna är en storfavorit varje vinter – inte alltför lång restid och goda chanser till både sol och varma badtemperaturer lockar. Än så länge är det klart flest resenärer till Gran Canaria, men fler och fler svenskar väljer att upptäcka grannöarna, främst Teneriffa, den grönaste av alla Kanarieöarna, säger Katarina Daniels vidare.

Så maxar du julledigheteten 2019

Ta ledigt dessa 5 dagar: 23, 27, 30 december, 2 - 3 januari
Total ledighet 17 dagar: 21 december - 6 januari

Hit reser svenskarna för att fira julafton 2019

1. Gran Canaria (1)
  2. Phuket (2)
  3. Teneriffa (5)
  4. Miami (4)
  5. Bangkok (3)
  6. Krabi (7)
  7. Amsterdam (6)
  8. Cancun (10)
  9. New York (ny)
  10. Malaga (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, resor bokade t o m den 17 november med avresa den 14/12-23/12, hemkomst mellan den 25/12-5/1.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Vackra Teneriffa allt mer populärt resmål för julfirande utomlands.

Krav på coronatester och hälsodeklarationer vid resor i coronatider9.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

Efter att UD den 30 juni hävde sin avrådan för resor till 11 länder så har resebokningarna stadigt ökat igen. Resmålen kan dock fortfarande ha olika regler och restriktioner för svenska resenärer, och krav på coronatester på flygplatsen eller att man måste fylla i onlineformulär innan man reser till landet skapar förvirring bland svenska resenärer, rapporterar resebyrån Ticket.

Osäkerhet kring corona ger uppsving för charter och paketresor7.7.2020 05:10:00 CESTPressmeddelande

UD hävde den 30 juni sin avrådan för resor till 11 länder, och under juli börjar charterbolagen återigen flyga till de populära sommarresmålen i Spanien, Grekland och Kroatien. Osäkerheten kring vad som gäller har samtidigt lett till att nästan 40 procent av semesterresenärerna väljer att boka charterresa eller paketresa istället för att boka flygbiljetten och hotellet separat, visar statistik från resebyrån Ticket.