Audi

Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.

Dela
Satsningen gav resultat. Team Audi Sport präglade 2023 års Dakarrally med innovation och prestanda trots flera motgångar. Audi RS Q e-tron med sitt eldrivna koncept fick totalt 14 pallplatser på 15 tävlingsdagar, prologen inräknad. För första gången ledde Audi-förarna dessutom rallyt i Saudiarabien under tre dagar. En rad punkteringar, de olycksrelaterade brytningarna för Carlos Sainz/Lucas Cruz och Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger och dessutom en stor tidsförlust för Mattias Ekström/Emil Bergkvist förhindrade ett bättre resultat än plats 14.
Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.
Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.

• 14 pallplatser och topp 3 sju gånger i de sammanlagda resultaten
• RS Q e-tron effektiv med elektrisk drivlina och förnybart bränsle
• ”Vi är tillbaka 2024”, Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef

Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i Audis ledning, besökte motorsportteamet under den sista helgen i Saudiarabien och lyfte fram många prestationer: "Snabbheten i vår innovativa Audi RS Q e-tron var bra redan från början och visade sig också i slutet. Tyvärr hade vi otur i öknen och många punkteringar. Trots motgångarna kunde teamet fira målgången tack vare starka prestationer. Vi kommer nu att analysera allt. Vårt mål var en pallplats. Det gäller fortfarande eftersom vi definitivt kommer att tävla igen 2024."

Efter märkets andra deltagande i Dakarrallyt gav även motorsportchefen Rolf Michl en blandad bild av resultatet: "Vi fick uppleva både med- och motgångar under Dakarrallyt. Toppresultaten under dagsetapperna visar att vi är bland de snabbaste med vår innovativa RS Q e-tron. Och det med en bil som ger de lägsta utsläppen. Men vi har också upplevt många besvikelser, alltifrån däck- och chassiskador på de ojämna vägarna till olyckorna. Nu kommer vi att gå igenom allt grundligt, utifrån alla aspekter”.

Trots detta var motivationen och prestationen hos serviceteamet imponerande. "Under de 15 tävlingsdagarna gav supportteamet allt, säger Uwe Breuling, Head of Vehicle Operations. "Den gemensamma starka insatsen från Q Motorsport och vårt eget team gav utdelning. Utan dem hade det starka individuella resultat och avslutningen varit otänkbar."

Mattias Ekström/Emil Bergkvist ledde världens tuffaste ökenrally redan efter prologen och deras teamkamrater Carlos Sainz/Lucas Cruz tog över ledningen under de två följande dagarna. Men en serie på 14 punktering under de 4 första etapperna, fördelade över alla tre förarteamen, kostade Audi värdefullt tid. Fler bakslag följde när Carlos Sainz skadade fjädringen under den tredje etappen och råkade ut för en olycka under den sjätte. Under den sjunde etappen förstördes hjulupphängningen på Ekström/Bergkvists bil av en sten som låg osynlig i ökendammet. 14-faldiga Dakarvinnaren Stéphane Peterhansel hade då brutit tävlingen efter en luftfärd från sanddynerna. Bilen landade så hårt att andreföraren Edouard Boulanger fördes till sjukhus med ryggont och därefter behandlades av specialister i Tyskland.

"Tre etapper med topp-tre-resultat visade vad som var möjligt, säger Stéphane Peterhansel. "Men jag har inget minne av min olycka, som grusade alla förhoppningar." Dagen före brytningen låg den franska duon på en lovande sammanlagd andraplats. Den spanska duon med Carlos Sainz/Lucas Cruz, låg då på en fjärde plats. "Men det verkar som att inget gick vår väg i år", sammanfattade Carlos Sainz. "Hela teamet var väl förberedda men två olyckor stoppade oss från målgång. Så kan motorsporten vara ibland, tyvärr." Spanjoren och hans andreförare Lucas Cruz var bland de tre bästa under fem etapper innan de var tvungna att bryta.

Allt hopp vilade därför på Mattias Ekström/Emil Bergkvist som trots att de bara tävlade för tredje gången, klarade den hårda konkurrensen under det totalt 890 mil långa rallyt varav 420 mil var specialsträckor. "Det var ett tufft rally, vi gav aldrig upp ens efter de stora tidsförlusterna", sa tvåfaldige DTM-mästaren och rallycrossvärldsmästaren Ekström. "När vi inte litade på kartan vissa dagar drog vi ned på farten, annars mätte vi oss mot de främsta."

Och det med stor framgång. Från den nionde etappen var svenskarna bland de fyra främsta sex gånger i rad. I de krävande sanddynerna i Empty Quarter lyckades Ekström/Bergkvist kapa en tredje och andra plats under maratonetappen som kördes utan kvällsservice. Totalt var de bland de tre bästa i rankingen sex gånger under Dakarrallyt 2023. Nästan sju timmar efter täten, på grund av reparationer av sin egen bil, men också efter att ha hjälpt lagkamraten Sainz, gav en sammanlagd 14:e plats i tävlingen.

"I vissa avseenden har Dakarrallyt återgått till sina rötter i år", analyserade Sven Quandt, teamchef för Q Motorsport, som ser tillbaka på drygt tre decenniers erfarenhet som tidigare förare och teamägare. "Den obevekliga takten, motgångarna för ett antal toppförare, längden på många etapper och den utmanande terrängen är en påminnelse om det förflutna. Jag är glad att vi tillsammans med Audi klarade tävlingen och gjorde det möjligt att nå mållinjen. För Mattias och Emil är denna disciplin fortfarande relativt ny. Hatten av för deras prestationer."

>> Press kit 2023 Dakar 
>> Galleri
>> Basics om Dakar 2023

RS Q e-tron i korthet:
-
Högvoltsbatteri på 52 kWh netto
- Elmotorer: en Audi MGU05 från Formula E per axel
- Räckviddsförlängare: 2.0 TFSI-motor från DTM via Audi MGU05 från Formula E
- Refuel förnybart bränsle

2023 år Dakarrally:
-
31 december-15 januari
- Totalt 890 mil varav 460 specialsträckor i Saudiarabien
- 820 tävlande i 8 klasser
- 68 nationaliteter inkluderat supportteam

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.
Med- och motgångar för Audi Sport i Dakarrallyt. Hatten av för Mattias Ekström och Emil Bergkvist.
Ladda ned bild
Emil Bergkvist och Mattias Ekström i RS Q e-tron
Emil Bergkvist och Mattias Ekström i RS Q e-tron
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron #211 (Team Audi Sport), Mattias Ekström/Emil Bergkvist
Audi RS Q e-tron #211 (Team Audi Sport), Mattias Ekström/Emil Bergkvist
Ladda ned bild
Audi RS Q e-tron #204 (Team Audi Sport), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger
Audi RS Q e-tron #204 (Team Audi Sport), Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger
Ladda ned bild
Rolf Michl, Oliver Hoffmann, Emil Bergkvist, Mattias Ekström, Sven Quandt
Rolf Michl, Oliver Hoffmann, Emil Bergkvist, Mattias Ekström, Sven Quandt
Ladda ned bild
Emil Bergkvist och Mattias Ekström i mål efter 890 mil i Dakarrallyt.
Emil Bergkvist och Mattias Ekström i mål efter 890 mil i Dakarrallyt.
Ladda ned bild
Audi Sport: Vi är tillbaka 2024!
Audi Sport: Vi är tillbaka 2024!
Ladda ned bild
Mattias Ekström
Mattias Ekström
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Säljstart för eldrivna Audi Q6 e-tron och Audi SQ6 e-tron27.3.2024 13:22:06 CET | Pressmeddelande

Nu går det att beställa Audis senaste teknikspäckade nyheter, eldrivna Audi Q6 e-tron och SQ6 e-tron. Båda modellerna bygger på den nya elbilsplattformem PPE som utlovar både snabb laddning med 800-voltssystem och lång räckvidd på upp till 623 km. Inför säljstarten har Audi satsat på att förenkla bilvalet genom att erbjuda tre välutrustade modellversioner redan från start, Proline, S line och S line Selection, där Proline förväntas bli storsäljaren. De första leveranserna beräknas levereras till kunder under sommaren 2024.

Hållbar och flexibel produktion av Audi Q6 e-tron i Ingolstadt21.3.2024 09:51:45 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första helelektriska modellserien som Audi tillverkar vid huvudkontoret i Ingolstadt. I linje med märkets produktionsstrategi 360factory har Audi integrerat produktionen i redan befintliga strukturer och processer. Sedan den 1 januari 2024 är Ingolstadt också den tredje Audi-anläggningen med nettonollutsläpp1, efter Bryssel (2018) och Győr (2020). Ingolstadt är dessutom den första Audi-anläggningen i Tyskland med eget batterimontage.

Efter starkt räkenskapsår 2023. Audi stärker och utökar produktportföljen.19.3.2024 15:58:32 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen uppnådde under utmanande ekonomiska förhållanden ett robust resultat för räkenskapsåret 2023. Intäkterna ökade med 13,1 procent till 69,9 miljarder euro, rörelseresultatet uppgick till 6,3 miljarder euro och rörelsemarginalen till 9,0 procent. Nettokassaflödet var nästan i nivå med föregående år på 4,7 miljarder euro. Med ett stort antal nya modeller kommer Audi att stärka och utöka sitt produktutbud avsevärt under de kommande åren. Världspremiären för helt eldrivna Audi Q6 e-tron, den första modellen på den nya Premium Platform Electric (PPE), inleder en serie produktlanseringar. Fler än 20 nya modeller planeras för 2024 och 2025.

Upplev Försprång genom teknik. Nya Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:04:43 CET | Pressmeddelande

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet. Modellen bjuder inte bara på imponerande kör- och laddningsprestanda, utan även på ökad effektivitet och lång räckvidd på upp till 623 km. Den nya designfilosofin för interiören och den banbrytande tekniken som debuterar i Audi Q6 e-tron inleder nästa kapitel inom elmobilitet för de fyra ringarna och gör Vorsprung durch Technik till en konkret upplevelse varje dag. Med den nya modellserien är det också premiär för elbilstillverkning i Ingolstadt. Audi Q6 e-tron quattro och SQ6 e-tron kan beställas fr.o.m. mars 2024 och levereras till de första kunderna sommaren 2024.

Säljstart för nya Audi A3 i vässad toppform12.3.2024 10:30:07 CET | Pressmeddelande

En omfattande uppgradering för en framgångsrik modell: Audi A3, bilen med vilken Audi 1996 etablerade premiumkompaktklassen, är sportigare, bekvämare och mer digital än någonsin tack vare progressiv design, utökad standardutrustning och nya material och erbjudanden. Appar som kan användas direkt på den digitala skärmen, valbara dagsljussignaturer och möjligheten att när som helst lägga till funktioner on demand möjliggör en hög grad av individualisering. Säljstarten sker nästa vecka med A3 Sportback 35 TFSI S tronic till ett ca-pris på 354.200 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye