Med 700 miljoner TV-tittare får inget gå fel

Alpina VM i Åre får hjälp av 4C Strategies, en av världens ledande experter på lösningar för risk- och krishantering, för att stärka sin motståndskraft mot oönskade händelser inför och under mästerskapen. Att i god tid arbeta proaktivt med risk- och krishantering är en framgångsfaktor för att säkra upp vinterns tävlingar.

Publikstämning. Foto: Jonas Kullman

– Genom partnerskapet med 4C Strategies har vi säkrat upp ledande internationell expertis med lokal kännedom, säger Niklas Carlsson, VD för Åre 2019, och fortsätter:

– På den här nivån, när hela världen tittar på, finns det ytterst litet utrymme för fel.

I linje med det holistiska hållbarhetsarbetet hos Åre 2019 har en stor del av förberedelserna inför alpina VM handlat om att hantera de största riskerna som kan bli aktuella för den här typen av evenemang. Utifrån det har Åre 2019 fått hjälp av 4C Strategies att sätta upp strategier och arbetssätt för att förebygga risker och säkerställa kontinuitet i det som alltid måste fungera. Det kan röra sig om att till exempel säkra driften av liftarna och arenans strömförsörjning i alla väder. Under hela uppbyggnadsperioden har Åre 2019 regelbundet haft övningar där kris- och kontinuitetsplaner testats och olika scenarier diskuterats för att hitta fungerande arbetssätt som involverar alla verksamhetens områden.

– Tack vare de förberedelser vi gjort tillsammans med 4C Strategies i god tid inför alpina VM kommer vi som organisation att kunna lyfta oss och prestera på en ännu högre nivå, säger Niklas Carlsson.

– Att vårt team håller hela vägen i mål är kritiskt för att kunna slutföra den uppgift vi har föresatt oss, och det är den plan vi satt upp ihop med 4C Strategies som styr vägen för alla inom organisationen. I slutändan handlar det för oss om att kunna genomföra rättvisa och bra tävlingar för de aktiva, avslutar Carlsson.

Erfarenhet från stora, komplexa evenemang saknas inte hos Åre 2019s partner som tidigare haft liknande uppdrag i anslutning till såväl kungliga bröllop som Eurovision och högprofilerade statsbesök.

– 4C Strategies har lång erfarenhet av att bistå med risk- och krishanteringslösningar till verksamheter med hög riskexponering och höga krav så som flyg, försvar och finans. Det som gör Åre 2019 unikt är att inget får gå fel under en ytterst begränsad tidsperiod och att den mediala exponeringen både är intensiv och global. Vår målsättning är att arbeta med ambitiösa kunder som tar frågorna på allvar och Åre 2019 är ett sant föredöme, säger Jonatan Jürisoo, ansvarig för satsningen och Affärsutvecklingschef på 4C Strategies.

Publikstämning. Foto: Jonas Kullman
Publik. Foto: Jonas Kullman