Med Coromatic är E.ON redo att möta den fortsatta digitaliseringen

E.ONs förvärv av företaget Coromatic är nu genomfört. E.ON får därmed tillgång till spetskompetens inför Nordens växande digitalisering.
Bild: Coromatic

Från och med idag är Coromatic ett dotterbolag inom E.ON koncernen. Coromatic är Nordens ledande leverantör av verksamhetskritisk infrastruktur och hjälper kunder att säkerställa datakommunikation och strömförsörjning till samhällskritiska anläggningar genom att tillhandahålla tjänster och lösningar som levererar reservkraft och oavbruten strömförsörjning.

Den stora tillväxten av datahallar, i spåren av att allt mer i samhället digitaliseras, gör att kraven på driftsäkerhet och pålitlighet i leveransen blir allt viktigare. Med förvärvet av Coromatic är E.ON redo att möta dessa krav.

—   Det känns fantastiskt roligt att affären nu är klar! Coromatic är inne i en spännande tillväxtfas och jag ser stora möjligheter att utveckla attraktiva gemensamma lösningar för kunder inom industrin, fastighetsbranschen och datahallar, säger Marc Hoffmann, vd E.ON Sverige.

Norden bedöms som en attraktiv region för etablering av datacenter med relativt låg energikostnad och politisk stabilitet. En framtid med artificiell intelligens, smarta byggnader och internet of things innebär att behovet av elektricitet och avbrottsfri leverans bara kommer att öka.

—   Att kunna utöka vårt erbjudande och kompetens till kunder inom kritisk infrastruktur, särskilt datahallar, är ett positivt steg för tillväxten av E.ONs B2B-affär över hela Europa. Jag är glad över att ha Coromatic som en del av E.ON-portföljen, säger Anthony Ainsworth, CEO E.ON Business Solutions.

Coromatic fortsätter att vara ett självständigt dotterbolag inom E.ON koncernen, och kommer att driva sin verksamhet under eget varumärke och med nuvarande företagsledning.

Om Coromatic:

Företaget har i Norden drygt 5 000 kunder, bland dem finns 60 procent av Nordens 100 största företag, inom ett stort antal branscher till exempel datacenter, hälso- och sjukvård, offentlig sektor, transport, industri, telekom, finans och detaljhandel. Bolagets huvudkontor finns i Stockholm. Coromatic har cirka 500 anställda.

Bild: Coromatic

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.