Porsche

Med fokus på motorsport – nya Porsche 911 GT3 RS

Dela

På Genèvesalongen i mars presenterar Porsche den senaste modellen från sin motorsportavdelning: 911 GT3 RS med motorsportchassi och en fyra liters sugmotor med 383 kW (520 hk).

Den tredje GT-modellen på ett år 

Den nya högprestandamodellen baseras på 911 GT3 men har vidareutvecklats för att kombinera motorns förbättrade prestanda med ett chassi där bakhjulsstyrningen designats för bästa möjliga köregenskaper och precision.

911 GT3 RS accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,2 sekunder och når en toppfart av 312 km/tim. Med den senaste lanseringen, efter 911 GT3 och 911 GT2 RS, presenterar Porsche sin tredje GT-modell godkänd för allmän väg på ett år.

Aerodynamik och interiör för tävling

Aerodynamik har styrt utformningen av den breda, viktoptimerade karossen med sin klassiska fasta bakre vinge. Motorsportutseendet fortsätter inuti bilen med skalstolar i kolfiber som ger säkert sidostöd. Dörrsidor i lättviktsmaterial med förvaringsnät och stroppar för dörröppning, minskad ljudisolering och en ny lättare baklucka understryker det konsekventa materialvalet.

Med 520 hk är det den starkaste sugmotorn

Med Porsches sexcylindriga motor på fyra liter, utan överladdning, når nya 911 GT3 RS nya gränser. Boxermotorn utvecklar 15 kW (20 hk) mer än motorn i föregående modell och i 911 GT3. Med ett maximalt varvtal på 9 000 v/min är det den idealiska renodlade sportbilsmotorn. Kombinerad med den speciellt kalibrerade sjuväxlade PDK-lådan garanterar högprestandamotorn en körupplevelse av högsta klass.

Chassi utvecklat ur motorsport

Teknologi hämtad direkt från motorsporten är en garanti för att chassit erbjuder exceptionella köregenskaper. Kulleder på alla länkarmar ger ännu bättre precision än konventionella elastokinematiska lager. 20-tums lättmetallfälgar framtill med nyutvecklade sportdäck i dimensionen 265/35 ger smidigare och bättre styregenskaper, medan bakhjul med 21-tumsfälgar och däck i dimensionen 325/30 förbättrar väggreppet.

Precis som i alla nuvarande GT sportmodeller är Clubsport-paketet tillgängligt även i 911 GT3 RS utan extra kostnad. Paketet innehåller säkerhetsbur, en manuell brandsläckare, förberedelse för batteriavstängning och ett sexpunktsbälte för sportiga körupplevelser.

Weissach-paket och magnesiumfälgar

Till de verkligt ambitiösa förarna har motorsportavdelningen på Porsche tagit fram ett Weissach-paket som tillval som ytterligare minskar bilens vikt. Paketet innehåller extra kolfiberkomponenter för chassi, interiör och exteriör samt som tillval magnesiumfälgar. I sin lättaste utformning minskar Weissach-paketet vikten på 911 GT3 RS till 1 430 kg.

Marknadsintroduktion och priser

Nya 911 GT3 RS kan beställas redan nu och de första bilarna når återförsäljarna i början av juni. Priset för högprestandamodellen börjar på 1 950 000 kronor.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning 911 GT3 RS: blandad körning 12,8 liter per 100 km, CO2-utsläpp 291 g/km

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum