Porsche

Med fokus på motorsport – nya Porsche 911 GT3 RS

Dela

På Genèvesalongen i mars presenterar Porsche den senaste modellen från sin motorsportavdelning: 911 GT3 RS med motorsportchassi och en fyra liters sugmotor med 383 kW (520 hk).

Den tredje GT-modellen på ett år 

Den nya högprestandamodellen baseras på 911 GT3 men har vidareutvecklats för att kombinera motorns förbättrade prestanda med ett chassi där bakhjulsstyrningen designats för bästa möjliga köregenskaper och precision.

911 GT3 RS accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,2 sekunder och når en toppfart av 312 km/tim. Med den senaste lanseringen, efter 911 GT3 och 911 GT2 RS, presenterar Porsche sin tredje GT-modell godkänd för allmän väg på ett år.

Aerodynamik och interiör för tävling

Aerodynamik har styrt utformningen av den breda, viktoptimerade karossen med sin klassiska fasta bakre vinge. Motorsportutseendet fortsätter inuti bilen med skalstolar i kolfiber som ger säkert sidostöd. Dörrsidor i lättviktsmaterial med förvaringsnät och stroppar för dörröppning, minskad ljudisolering och en ny lättare baklucka understryker det konsekventa materialvalet.

Med 520 hk är det den starkaste sugmotorn

Med Porsches sexcylindriga motor på fyra liter, utan överladdning, når nya 911 GT3 RS nya gränser. Boxermotorn utvecklar 15 kW (20 hk) mer än motorn i föregående modell och i 911 GT3. Med ett maximalt varvtal på 9 000 v/min är det den idealiska renodlade sportbilsmotorn. Kombinerad med den speciellt kalibrerade sjuväxlade PDK-lådan garanterar högprestandamotorn en körupplevelse av högsta klass.

Chassi utvecklat ur motorsport

Teknologi hämtad direkt från motorsporten är en garanti för att chassit erbjuder exceptionella köregenskaper. Kulleder på alla länkarmar ger ännu bättre precision än konventionella elastokinematiska lager. 20-tums lättmetallfälgar framtill med nyutvecklade sportdäck i dimensionen 265/35 ger smidigare och bättre styregenskaper, medan bakhjul med 21-tumsfälgar och däck i dimensionen 325/30 förbättrar väggreppet.

Precis som i alla nuvarande GT sportmodeller är Clubsport-paketet tillgängligt även i 911 GT3 RS utan extra kostnad. Paketet innehåller säkerhetsbur, en manuell brandsläckare, förberedelse för batteriavstängning och ett sexpunktsbälte för sportiga körupplevelser.

Weissach-paket och magnesiumfälgar

Till de verkligt ambitiösa förarna har motorsportavdelningen på Porsche tagit fram ett Weissach-paket som tillval som ytterligare minskar bilens vikt. Paketet innehåller extra kolfiberkomponenter för chassi, interiör och exteriör samt som tillval magnesiumfälgar. I sin lättaste utformning minskar Weissach-paketet vikten på 911 GT3 RS till 1 430 kg.

Marknadsintroduktion och priser

Nya 911 GT3 RS kan beställas redan nu och de första bilarna når återförsäljarna i början av juni. Priset för högprestandamodellen börjar på 1 950 000 kronor.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Bränsleförbrukning 911 GT3 RS: blandad körning 12,8 liter per 100 km, CO2-utsläpp 291 g/km

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum