Med fossilfritt biobränsle för de som vill: BRA lanserar direktflyg Göteborg-Lyon

Från och med fjärde mars 2019 flyger flygbolaget BRA två gånger per vecka mellan Göteborg och Frankrikes gastronomiska huvudstad Lyon i Rhonedalen, i närheten av vindistrikten Beaujolais och Bourgogne. Som till BRAs alla flygningar är det möjligt att välja fossilfritt biobränsle till del av resan vid bokning.

Från Göteborg blir det avgångar på måndagar och torsdagar i båda riktningarna med en flygtid på två timmar och 30 minuter.

Pris från Göteborg till Lyon ligger på 698 kronor inklusive skatter och avgifter och en måltid, enkel resa.

BRA är enda flygbolaget som erbjuder flyg direkt till Lyon från Sverige.

Lyon ligger drygt två timmar med bil ifrån kända alporter som Les Deux Alps, Val Morel och La Grave och listades nyligen av tidningen Vagabond som en av de hetaste städerna 2019.

– Med cykel eller hyrbil tar man sig lätt runt bland vindistrikt och vingårdar runt Lyon eller till vandring och skidåkning i de franska Alporterna. Lyon ligger precis där floderna Rhône och Saône rinner samman och staden är ett välkänt gastronomiskt ”Mecca” för de som uppskattar det franska köket, säger Jim Hofverberg som är kommunikationschef för BRA.

– Vi tror att superheta halvdoldisen Lyon kommer att locka många väl beresta och matintresserade svenskar eftersom det ligger mitt bland de bästa vindistrikten och är det franska gourmetkökets absoluta huvudstad och för att flygresan kan göras med delvis biobränsle, säger Jim Hofverberg.

BRA blir först i Frankrike att erbjuda bokning av reguljärflygresor med fossilfritt biobränsle:

BRA som främst flyger inrikestrafik i Sverige, ser ut att bli första flygbolaget som erbjuder fransmän möjlighet att välja biobränsle för en flygresa.

BRA var först i världen att erbjuda resenärer i Sverige möjlighet att välja 100 procent fossilfritt bobränsle vid bokningen från april 2018. Nu, några månader senare väljer cirka en procent av BRAs resenärer biobränsle.

BRA har valt att erbjuda sina resenärer enhetspris på biobränsle motsvarande en timmas flygtid för att göra det möjligt att boka i förväg. En timma är snittiden för en BRA-flygning, som oftast görs inrikes.

Biobränslet är idag cirka fyra till fem gånger dyrare än vanligt flygbränsle. BRA tar inget i mellanskillnad. Bolaget tittar även på fler möjligheter att erbjuda biobränsle.

Att välja biobränsle fungerar som att köpa grön el: Resenären beställer och betalar. BRA tankar och byter ut det ordinarie flygbränslet i efterhand i större kvantiteter.

För resa till Lyon innebär det att cirka en tredjedel av flygresan görs med fossilfritt biobränsle.

Mer om fossilfritt biobränsle med BRA https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/kop-biobransle/

Flygningarna till Lyon genomförs med BRAs egna jetflyg, Avro RJ, med plats för 100 passagerare.

Genom den nya Lyon-linjen adderar BRA sin trettionde flyglinje till sitt nätverk, varav 26 är inrikeslinjer, där 15 går till och från Stockholm Bromma flygplats.

Tidtabell (lokala tider):

Göteborg

Lyon

Göteborg

Mån

Mån

Tor

Tor

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som medlem av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BRA prisas för sitt hållbarhetsarbete - BRA tar hem Grand Travel Awards Hållbarhetspris15.2.2019 09:46:20Pressmeddelande

Juryns nominering lyder: "BRA har under 2018 tagit ledartröjan i debatten för bioflygbränsle och har som första flygbolag gått med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, med målet att bli fossilfritt år 2030. Dessutom har BRA gjort det enkelt för både privat- och företagskunder att betala för att flyga fossilfritt, vilket ökar betalningsviljan bland kunderna att flyga klimatsmart."

Vols directs entre Lyon et Göteborg en Suède - Une nouvelle ligne et bio- carburants !6.2.2019 14:43:45Pressmeddelande

A partir du 4 mars 2019 et deux fois par semaine, la nouvelle ligne de la compagnie BRA démarrera avec deux vols hebdomadaires entre Lyon et Göteborg, un vol aller -retour les lundis et les jeudis. Très concernée par l'impact de la pollution aérienne sur l'environnement, BRA est la première compagnie à proposer à ses usagers une « option bio-carburant ». Lors de l'achat du billet sur le site web de BRA, il est possible, moyennant un surcoût de 30€, de contribuer à remplacer environ 40-50 % du carburant d'origine fossile par un biocarburant.