Med fossilfritt biobränsle för de som vill: BRA lanserar direktflyg Göteborg-Lyon

Från och med fjärde mars 2019 flyger flygbolaget BRA två gånger per vecka mellan Göteborg och Frankrikes gastronomiska huvudstad Lyon i Rhonedalen, i närheten av vindistrikten Beaujolais och Bourgogne. Som till BRAs alla flygningar är det möjligt att välja fossilfritt biobränsle till del av resan vid bokning.

Från Göteborg blir det avgångar på måndagar och torsdagar i båda riktningarna med en flygtid på två timmar och 30 minuter.

Pris från Göteborg till Lyon ligger på 698 kronor inklusive skatter och avgifter och en måltid, enkel resa.

BRA är enda flygbolaget som erbjuder flyg direkt till Lyon från Sverige.

Lyon ligger drygt två timmar med bil ifrån kända alporter som Les Deux Alps, Val Morel och La Grave och listades nyligen av tidningen Vagabond som en av de hetaste städerna 2019.

– Med cykel eller hyrbil tar man sig lätt runt bland vindistrikt och vingårdar runt Lyon eller till vandring och skidåkning i de franska Alporterna. Lyon ligger precis där floderna Rhône och Saône rinner samman och staden är ett välkänt gastronomiskt ”Mecca” för de som uppskattar det franska köket, säger Jim Hofverberg som är kommunikationschef för BRA.

– Vi tror att superheta halvdoldisen Lyon kommer att locka många väl beresta och matintresserade svenskar eftersom det ligger mitt bland de bästa vindistrikten och är det franska gourmetkökets absoluta huvudstad och för att flygresan kan göras med delvis biobränsle, säger Jim Hofverberg.

BRA blir först i Frankrike att erbjuda bokning av reguljärflygresor med fossilfritt biobränsle:

BRA som främst flyger inrikestrafik i Sverige, ser ut att bli första flygbolaget som erbjuder fransmän möjlighet att välja biobränsle för en flygresa.

BRA var först i världen att erbjuda resenärer i Sverige möjlighet att välja 100 procent fossilfritt bobränsle vid bokningen från april 2018. Nu, några månader senare väljer cirka en procent av BRAs resenärer biobränsle.

BRA har valt att erbjuda sina resenärer enhetspris på biobränsle motsvarande en timmas flygtid för att göra det möjligt att boka i förväg. En timma är snittiden för en BRA-flygning, som oftast görs inrikes.

Biobränslet är idag cirka fyra till fem gånger dyrare än vanligt flygbränsle. BRA tar inget i mellanskillnad. Bolaget tittar även på fler möjligheter att erbjuda biobränsle.

Att välja biobränsle fungerar som att köpa grön el: Resenären beställer och betalar. BRA tankar och byter ut det ordinarie flygbränslet i efterhand i större kvantiteter.

För resa till Lyon innebär det att cirka en tredjedel av flygresan görs med fossilfritt biobränsle.

Mer om fossilfritt biobränsle med BRA https://www.flygbra.se/bra-hallbarhet/kop-biobransle/

Flygningarna till Lyon genomförs med BRAs egna jetflyg, Avro RJ, med plats för 100 passagerare.

Genom den nya Lyon-linjen adderar BRA sin trettionde flyglinje till sitt nätverk, varav 26 är inrikeslinjer, där 15 går till och från Stockholm Bromma flygplats.

Tidtabell (lokala tider):

Göteborg

Lyon

Göteborg

Mån

Mån

Tor

Tor

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.