Med gener från racing – säljstart för gatversion av Golf GTI TCR

Den senaste versionen av en sann bilikon kan nu beställas: Volkswagen Golf GTI TCR. Denna 290 hk starka sportbil kan nå hastigheter upp till 260 km/h, och är utrustad med en 7-växlad DSG, bensinpartikelfilter samt exklusiv utrustning som standard. Det rekommenderade cirkapriset är 419 900 kronor.
Golf GTI TCR är 290 hk stark.

Volkswagen Golf GTI är världens mest framgångsrika kompakta sportbil. Nästan 2,3 miljoner exemplar har tillverkats över sju generationer. I Sverige har mer än 18 000 exemplar levererats.

Sedan debuten av den ursprungliga Golf GTI, år 1976, har modellens DNA aldrig förändrats: kompakta mått, låg vikt, en kraftfull fyrcylindrig motor, framhjulsdrift, sportfjädring och andra karakteristiska GTI-detaljer som exempelvis röda dekorlinjer i kylargrillen, rödlackerade bromsok och klassisk skotskrutig sätesklädsel. Och inte minst – en tidlös och klasslös design.

Nu är det dags för nästa version av denna bilikon: Golf GTI TCR, som härrör från den framgångsrika racingbilen med samma namn. Det var i en Golf GTI TCR som Johan Kristoffersson vann STCC förra året och i år kommer Johan att tävla i den internationella serien WTCR (FIA World Touring Car Cup) med Golf GTI TCR. Tävlingsbilen har 350 hk och erbjuds till privatteam.

Gatversionen har en fyrcylindrig tvålitersmotor på 290 hk med ett maximalt vridmoment på 380 Nm. Den passerar 100 km/h efter endast 5,6 sekunder och topphastigheten är 260 km/h. En 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG), differentialbroms på framaxeln (VAQ) och adaptiv chassireglering (DCC) inklusive körprofilsväljare är standard för att nå optimal prestanda.

Golf GTI TCR är ännu mer exklusiv än vanliga Golf GTI med 245 hk. Den speciella standardutrustningen omfattar bland annat:

• Lättmetallfälgar 19 tum ”Reifnitz” i mattsvart
  • Adaptiv chassireglering (DCC), inklusive körprofilsväljare
  • Perforerade bromsskivor (röda bromsok)
  • Ingen hastighetsspärr, vilket medger en toppfart på 260 km/h
  • Panoramasoltak, skjut- och tiltbart
  • Carbon-färgade yttre backspegelhus
  • Mörktonade sidorutor från B-stolpen och bakåt med 90 % toning
  • Top-sportstolar med ny mikrofiber/tygdesign

Lackerna som erbjuds är de klassiska GTI-lackerna Tornado Red, Pure white, Oryx White pärlemor och Deep Black pärleffekt samt den nya solidlacken Pure Grey. Vid val av lackerna Tornado Red, Pure White, Oryx White eller Pure Grey kan bilen dessutom beställas med svartlackerat tak. Bland tillvalen finns LED-strålkastare och en bikakemönstrad dekor för karosssidorna som är specifikt framtagen för Golf GTI TCR.

Andra karakteristiska detaljer är en pianosvartlackerad splitter på främre stötfångaren, tröskelbreddare på sidorna och en pianosvartlackerad diffusor bak. Takkantsspoilern förstärker ytterligare släktskapet med racingbilen.

Interiört är Golf GTI TCR standardutrustad med top-sportstolar med speciell klädsel, också den med inspiration från motorsporten och med GTI-logotyp. Färgen är Titan Black/Flash Red. Säkerhetsbälten med röd söm är en annan detalj, liksom den speciella multifunktionsratten. Precis som i racingbilar är rattens läder perforerat vid klockan 3 och 9 samt med ett rött märke klockan 12. Innan föraren sätter sig bakom ratten projiceras TCR-logotypen på marken när ytterdörrarna öppnas.

Golf GTI TCR går nu att beställa på den svenska marknaden. Modellen kan också byggas i konfiguratorn på volkswagen.se. Det rekommenderade cirkapriset är från 419 900 kronor. Vid beställning idag kan leverans ske lagom till försommaren. Försäljningen sker parallellt med vanliga Golf GTI. Golf GTI TCR erbjuds som standard med fyra dörrar, men kan som tillval (utan extra kostnad) beställas med två dörrar.

Tekniska fakta – Golf GTI TCR

Motor: Direktinsprutad och turboladdad bensinmotor (TSI), partikelfilter
Växellåda: 7-växlad DSG
Drivsystem: Framhjulsdrift
Cylindervolym: 2,0 l
Effekt: 290 hk
Max vridmoment: 380 Nm vid 1 950-5 300 varv/min
Bränsleförbrukning, blandad körning NEDC: 6,70 l/100km
CO2-utsläpp NEDC: 151 g/km
Bränsleförbrukning, blandad körning WLTP: 7,70 l/100 km
CO2-utsläpp WLTP: 174 g/km
Toppfart: 260 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 5,6 s
Miljöklass: EURO 6 BG
Rek. cirkapris: från 419 900 kr

Golf GTI TCR är 290 hk stark.
Med gener från racingbanorna.
Takkantsspoilern förstärker ytterligare släktskapet med racingbilen.
Lättmetallfälgar 19 tum ”Reifnitz” i mattsvart.
Standardutrustad med top-sportstolar med speciell klädsel.
Golf GTI TCR härrör från den framgångsrika racingbilen med samma namn.
Klassiska GTI-lacken Tornado Red och den nya lacken Pure Grey.
Golf GTI TCR går nu att beställa på den svenska marknaden.
Fyra dörrar är standard, men erbjuds också med två dörrar.
Golf GTI TCR passerar 100 km/h efter endast 5,6 sekunder och topphastigheten är 260 km/h.