Med hållbarhet i fokus: Tyska Turistbyrån lanserar tågresekampanj

Med ett växande intresse för tåget som transportmedel för såväl semester- som jobbresor, lanserar nu Tyska Turistbyrån en kampanj med fokus på hållbart resande med tåg.

Med Deutsche Bahns snabbtåg ICE tar du dig fram snabbt och bekvämt i Tyskland. FOTO: Getty Images/den-belitsky

– Tyskland är väldigt lätt att nå med tåg, framför allt från södra Sverige, säger Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån i Sverige. Hållbarhetsdebatten gör Tyskland attraktivt som nära resmål för svenskar, med många oupptäckta pärlor. Dessutom har hållbarhet en lång tradition i Tyskland, till exempel med miljövänlig infrastruktur, gröna städer och 23 000 ekologiska lantbruk som talar för sig, berättar hon vidare.

En hörnsten i kampanjen är det särskilda tågnyhetsbrevet, som kommer ut flera gånger per år och presenterar utvalda tågdestinationer i Tyskland. Vidare informerar en Tysklandssida med tågspecifikt innehåll på europarunt.se, som är en försäljningssida för Interrailbiljetter. Annonser i läsarstarka tidskrifter presenterar natursköna och intressanta städer och regioner i Tyskland, som lätt nås med tåg. I alla annonser finns alltid information om var du kan boka dina tågbiljetter och hur du smidigast når destinationerna på ett hållbart sätt.

Kampanjpartner i Sverige är Snälltåget, europarunt.se och tågresebyrån Crew Com. Tyska partner är Deutsche Bahn, liksom turistråden i Mecklenburg-Vorpommern, Spreewald, Hannover, Bremen och Hamburg.

Information om tågdestinationer i Tyskland och biljettbokning

Prenumerera på Tyska Turistbyråns tågnyhetsbrev

www.germany.travel/tagnewsletter

Information om hållbart resande i Tyskland

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.

DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome7.5.2020 12:20:16 CESTPressmeddelande

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.