Med hållbarhet i fokus: Tyska Turistbyrån lanserar tågresekampanj

Med ett växande intresse för tåget som transportmedel för såväl semester- som jobbresor, lanserar nu Tyska Turistbyrån en kampanj med fokus på hållbart resande med tåg.

Med Deutsche Bahns snabbtåg ICE tar du dig fram snabbt och bekvämt i Tyskland. FOTO: Getty Images/den-belitsky

– Tyskland är väldigt lätt att nå med tåg, framför allt från södra Sverige, säger Iris Müller, marknadschef på Tyska Turistbyrån i Sverige. Hållbarhetsdebatten gör Tyskland attraktivt som nära resmål för svenskar, med många oupptäckta pärlor. Dessutom har hållbarhet en lång tradition i Tyskland, till exempel med miljövänlig infrastruktur, gröna städer och 23 000 ekologiska lantbruk som talar för sig, berättar hon vidare.

En hörnsten i kampanjen är det särskilda tågnyhetsbrevet, som kommer ut flera gånger per år och presenterar utvalda tågdestinationer i Tyskland. Vidare informerar en Tysklandssida med tågspecifikt innehåll på europarunt.se, som är en försäljningssida för Interrailbiljetter. Annonser i läsarstarka tidskrifter presenterar natursköna och intressanta städer och regioner i Tyskland, som lätt nås med tåg. I alla annonser finns alltid information om var du kan boka dina tågbiljetter och hur du smidigast når destinationerna på ett hållbart sätt.

Kampanjpartner i Sverige är Snälltåget, europarunt.se och tågresebyrån Crew Com. Tyska partner är Deutsche Bahn, liksom turistråden i Mecklenburg-Vorpommern, Spreewald, Hannover, Bremen och Hamburg.

Information om tågdestinationer i Tyskland och biljettbokning

Prenumerera på Tyska Turistbyråns tågnyhetsbrev

www.germany.travel/tagnewsletter

Information om hållbart resande i Tyskland

DZT uppmärksammar: 30 år efter murens fall och tyska återföreningen23.9.2019 11:12:01 CESTPressmeddelande

30 år efter händelserna år 1989, med den ”fredliga revolutionen” i DDR och öppnandet av gränsen mot Västtyskland, lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med sin premiumpartner HanseMerkur mediakampanjen ”Reselandet Tyskland – 30 år efter murens fall”. Kampanjens medelpunkt är en representativ överblick över turistutbudet i Tyskland som under de senaste 30 åren ständigt har vuxit och stigit i popularitet bland internationella turister.