Med kylan kommer skadedjuren – så undviker du dem

Under hösten och vintern spenderar ju vi människor gärna mer tid inomhus i värmen. Men det finns också en hel del djur som börjar leta sig in i våra hem för att hitta sig en övervintringsplats med god tillgång till värme och föda. Men vissa av dessa djur kan ställa till med stora skadar i hemmet och de djuren bör du därför se till att undvika att få in.

Vi på Skadedjursbutiken.se har lång erfarenhet för hur du kan för att skydda dig mot skadedjur i hemmet under den kalla årstiden.

De djur som letar sig in i våra bostäder när det blir kallare ute är bland annat möss och flugor. Men även spindlar kan plötsligt börja dyka upp vilket inte alltid är så uppskattat, även om spindlar faktiskt inte räknas som ett skadedjur.

Mössen är väldigt ivriga på att försöka ta sig in i hos oss när kylan kommer och det behövs inget stort hål för att en liten mus ska kunna smita in. Mössen kan tyvärr ställa till med stora problem såsom sönderbitna möbler och textilier, förstörda matvaror och i värsta fall även sönderbitna kablar.

För att undvika att möss ska kunna ta sig in i ditt hus bör du se till att noggrant täta alla eventuella hål och springor i husgrund, tak, fönster och dörrar med nät eller tätningsmassa. Vinterförvara inte möbler, ved och annat mot husfasaden och städa bort annat bråte kring huset och framförallt under altanen där mössen annars gärna söker skydd. Mata inte fåglar i närheten av huset. Se till att ha lock på sopkärl och förvara dessa samt komposten en bra bit ifrån huset. Om du ser till att göra dessa förebyggande åtgärder har du kommit en bra bit på väg för att hindra möss från att ta sig in.

Det finns också en del mindre djur som gärna söker sig in i värmen under hösten. Flugor är ett av dessa djur som kan vara väldigt svåra att hindra från att ta sig in. Det man kan göra är att montera insektsnät över ventilationshål och vid takfoten samt täta vid kabelgenomföringar och runt dörrar och fönster.

Förutom flugor sker det under hösten också ofta en stor ökning av antalet spindlar inomhus. Plötsligt dyker de upp från ingenstans. Många är vi ju som lider av spindelfobi och då är det ingen rolig upplevelse att plötsligt stå öga mot öga mot en spindel i sitt eget hem.

Spindlarna gör ju egentligen ingen skada och är inte heller farliga för oss människor, de räknas faktiskt som ett nyttodjur eftersom den äter upp andra typer av skadedjur såsom flugor och silverfiskar. Men trots att spindlarna faktiskt hjälper till att hålla rent i våra hem så upplevs de för många som obehagliga och de flesta vill inte alls ha huset fullt med spindlar.

Som tur är har spindlarna både dålig hörsel och saknar luktsinne och är därmed ganska lätta att fånga. Även här gäller det ju att se till att täta huset ordentligt. Har de väl tagit sig in så finns det olika metoder att bli av med dem såsom, insektsspray, klisterfällor, elektroniska avvisare och rödceder. Viktigt är också att se till att städa ordentligt för att på så sätt städa bort alla de ägg som spindlarna lämnar efter sig.