Med skyddsglas på plats kan framdörrarna på Länstrafikens bussar öppnas igen

Nu påbörjas monteringen av skyddsglas intill förarplatsen i Länstrafikens bussar. På så sätt kommer resenärerna snart att kunna stiga på genom framdörrarna igen. Länstrafiken planerar att börja öppna framdörrarna igen etappvis från och med den 15 mars

Länstrafikens resenärer kommer snart att kunna stiga på genom framdörrarna igen

Först ut att få skyddsglas är de bussar som trafikerar Nora och Hällefors där monteringen beräknas vara klar vecka 9. Framdörrarna på bussarna som kör i Nora och Hällefors kommer att börja öppnas för påstigning den 15 mars.

Monteringsjobbet kommer sedan att fortsätta med målsättningen att alla bussar i länet ska ha skyddsglas mellan förare och resenärer. Skyddsglaset är en åtgärd för att undvika fysisk kontakt mellan förare och resenärer.

- Det gör att vi kan öppna bussarnas framdörrar igen för att återigen kunna erbjuda möjligheten att stiga på där fram. Det gör i sin tur att resenärerna kan använda biljettautomaten som sitter där fram och att föraren blir tillgänglig för betalning och frågor. Dessutom blir det mindre trängsel på bussarna om påstigning sker där fram och avstigning där bak, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef på Länstrafiken.

Monteringsarbetet kommer att ske över tid. Under en övergångsperiod kommer det därför att finnas bussar med skyddsglas och bussar utan skyddsglas på vägarna. Fortsatt öppning av framdörrarna kommer att ske vartefter klartecken för detta finns i respektive trafikområde.

Länstrafikens resenärer kommer snart att kunna stiga på genom framdörrarna igen