Med start igår: Ideon Coder Kids tredubblar till 300 barn och ungdomar när det nu går digitalt och samarbetar med fritidshem och skolor

Sedan 2017 arrangerar Ideon Science Park det populära Ideon Coder Kids på höstlovet. Hittills har det varit en hel dag med programmeringsaktiviteter för såväl nybörjare som mer erfarna kodare i åldern 8-12 år. 3 spännande nyheter för i år är att Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och blir digitalt, det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år och projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år. Hittills är över 300 barn och ungdomar anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år.

”Wow vilken dag! Jag har fått lära mig göra massa olika spel och få designa bakgrunder. Bäst av allt var att jag fick träffa andra som tycker om att koda” Ur deltagarutvärderingen 2019.

Syftet med Ideon Coder Kids och det nya initiativet Ideon Hackathon är att väcka lusten för kodning och digitalt skapande hos barn och unga och ge dem drivkraften att vilja fortsätta utvecklas

3 spännande nyheter för i år är att

- Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och går helt digitalt

- det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år

- projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år.

Över 300 barn och ungdomar är anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år. Deltagarna delas upp i grupper om 20 barn/ungdomar. Varje grupp leds av coacher från Ideon Science Parks partnerbolag.

Ideon Coder Kids och Ideon Hackathon genomförs i nära samarbete med Axis Communications, Arm, Volvo Cars, Bosch, Sony, Qlik, Microsoft, KodCentrum, CoolMinds, Hemkodat och Coder Dojo.

Ideon Coder Kids & Hackathon startade igår 27 oktober och pågår till och med 29 oktober. Upplägget ser ut som följande:

Ideon Coder Kids 8-10 år.

För denna barngrupp samarbetar projektet i år med utvalda fritidshem i Lunds kommun och Staffanstorps kommun. Programmeringsaktiviteten drivs av KodCentrum i samarbete med fritidshemmens pedagoger. Fritidspedagogerna har fått en genomgång i form av ett webinarium innan och kommer att få en genomgång även efter aktiviteten. Syftet är ett gemensamt lärande för pedagoger och elever.

Ideon Coder Kids 10-12 år.

För barn som är hemma på skollovet. Två kunskapsnivåer:

• Nivå II: För barn som provat på att koda lite tidigare och har lite förkunskaper
  • Nivå III: För barn som kodat en del själv och vill lära nytt.

Ideon Hackthon 13-15 år.

För barn som är hemma på skollovet. Tre kunskapsnivåer:

• Nivå I: För tonåringar som aldrig tidigare provat på att koda men mycket gärna vill testa på.
  • Nivå II: För tonåringar som provat på att koda lite tidigare och har lite förkunskaper
  • Nivå III: För tonåringar som kodat en del själv och vill lära nytt.

Datum och tid (ej Fritidshemmen)

27/10 kl 09.00 – 12.00

28/10 kl 09.00 – 11.00

29/10 kl 09.00 – 11.00

För mer information kontakta Lotta Wessfeldt, senior relationships manager, Ideon Science Park: 0708-826 44 28.

Lotta Wessfeldt
Senior Relationship Manager
Projektledare Ideon Coder Kids och Ideon Hackathon
lotta.wessfeldt@ideon.se

Ideon Science park driver innovationsbolag mot kommersialisering och tillväxt. Här har framstående innovationer skapats och spännande tillväxtbolag tagit avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av startups, scaleups och storbolags R&D. Här finns också tillgång till laboratorier och innovationsstöd av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Ideon stipentiet 2021 går till Recilio - digitalt stöd för mental hälsa och motståndskraftiga organisationer1.6.2021 14:44:59 CEST | Pressmeddelande

Vinnare av 2021 års Ideon Stipendium på 25 000 SEK är startupföretaget Recilio på inkubatorn Ideon innovation. Grundarna Lisa Granath, CEO, Ida Wikholm, COO, Eugen Groh, HOS, samt deras diversifierade team visar höga ambitioner och starka entreprenörsegenskaper och har gjort stora framsteg på inkubatorn Ideon Innovation. Stipendiet är till minne av Ideon Societeten, en stiftelse som nu är nedlagd, men som bestod av viktiga personer för Ideons uppstart 1983.

Ideon Science Park engages 30 growth leaders to support Scaleups29.4.2021 14:43:38 CEST | Press release

Ideon Science Park is investing in the growth of Skåne (South of Sweden) though a well proven concept that leads to an average of 25% growth for the companies having participated in the program. Since last fall Ideon Science Park has an agreement with Navigator Scaleup that won an award as the best accelerator program in EU. Ideon is the south node in a national investment supported by Sparbankernas Riksförbund, a national bank foundation. 9 out of 10 company are started in the pilot phase and 30 experiences growth leaders have been engaged to contribute with their competence. Ideon Science Park is now looking for the 10th company - there is one place left saved for a female founder of a scaleup company. The project is being financed by Region Skåne and Wihlborgs Real Estates.

Dessa 30 tillväxtledare hjälper 10 skånska scaleups att växa7.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ideon Science Park satsar på att öka tillväxten i Skåne genom ett beprövat koncept som leder till 25% tillväxt i snitt efter programmet. Sedan i höstas har Ideon Science Park avtal med Navigator Scaleup, som vunnit EU pris som bästa acceleratorprogram. Ideon utgör dess sydligaste nod i en nationell satsning stöttat av Sparbankernas Riksförbund. 9 bolag av 10 i en pilotfas har startats och 30 erfarna tillväxtledare har engagerat sig för att hjälpa till med sin kompetens. Nu letar Ideon Science Park efter det tionde bolaget - det finns en plats kvar för ett ägarlett bolag med kvinnlig grundare. Projektet finansieras av Region Skåne och Wihlborgs fastigheter.