Med start igår: Ideon Coder Kids tredubblar till 300 barn och ungdomar när det nu går digitalt och samarbetar med fritidshem och skolor

Sedan 2017 arrangerar Ideon Science Park det populära Ideon Coder Kids på höstlovet. Hittills har det varit en hel dag med programmeringsaktiviteter för såväl nybörjare som mer erfarna kodare i åldern 8-12 år. 3 spännande nyheter för i år är att Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och blir digitalt, det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år och projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år. Hittills är över 300 barn och ungdomar anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år.

”Wow vilken dag! Jag har fått lära mig göra massa olika spel och få designa bakgrunder. Bäst av allt var att jag fick träffa andra som tycker om att koda” Ur deltagarutvärderingen 2019.

Syftet med Ideon Coder Kids och det nya initiativet Ideon Hackathon är att väcka lusten för kodning och digitalt skapande hos barn och unga och ge dem drivkraften att vilja fortsätta utvecklas

3 spännande nyheter för i år är att

- Ideon Coder Kids utökats till 3 dagar och går helt digitalt

- det finns för första gången ett Ideon Hackathon för ungdomar 13-15 år

- projektet samarbetar i år med fritidshemmen i Lunds kommun och Staffanstorps kommun för åldersgruppen 8-10 år.

Över 300 barn och ungdomar är anmälda, vilket är en tredubbling jämfört med tidigare år. Deltagarna delas upp i grupper om 20 barn/ungdomar. Varje grupp leds av coacher från Ideon Science Parks partnerbolag.

Ideon Coder Kids och Ideon Hackathon genomförs i nära samarbete med Axis Communications, Arm, Volvo Cars, Bosch, Sony, Qlik, Microsoft, KodCentrum, CoolMinds, Hemkodat och Coder Dojo.

Ideon Coder Kids & Hackathon startade igår 27 oktober och pågår till och med 29 oktober. Upplägget ser ut som följande:

Ideon Coder Kids 8-10 år.

För denna barngrupp samarbetar projektet i år med utvalda fritidshem i Lunds kommun och Staffanstorps kommun. Programmeringsaktiviteten drivs av KodCentrum i samarbete med fritidshemmens pedagoger. Fritidspedagogerna har fått en genomgång i form av ett webinarium innan och kommer att få en genomgång även efter aktiviteten. Syftet är ett gemensamt lärande för pedagoger och elever.

Ideon Coder Kids 10-12 år.

För barn som är hemma på skollovet. Två kunskapsnivåer:

• Nivå II: För barn som provat på att koda lite tidigare och har lite förkunskaper
  • Nivå III: För barn som kodat en del själv och vill lära nytt.

Ideon Hackthon 13-15 år.

För barn som är hemma på skollovet. Tre kunskapsnivåer:

• Nivå I: För tonåringar som aldrig tidigare provat på att koda men mycket gärna vill testa på.
  • Nivå II: För tonåringar som provat på att koda lite tidigare och har lite förkunskaper
  • Nivå III: För tonåringar som kodat en del själv och vill lära nytt.

Datum och tid (ej Fritidshemmen)

27/10 kl 09.00 – 12.00

28/10 kl 09.00 – 11.00

29/10 kl 09.00 – 11.00

För mer information kontakta Lotta Wessfeldt, senior relationships manager, Ideon Science Park: 0708-826 44 28.

Lotta Wessfeldt
Senior Relationship Manager
Projektledare Ideon Coder Kids och Ideon Hackathon
lotta.wessfeldt@ideon.se

Ideon Science park driver innovationsbolag mot kommersialisering och tillväxt. Här har framstående innovationer skapats och spännande tillväxtbolag tagit avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av startups, scaleups och storbolags R&D. Här finns också tillgång till laboratorier och innovationsstöd av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

SWEDEN ICT TAR VÅRA EKOSYSTEM UT I EUROPA - Ideon Science Park ett av Big Six17.11.2020 17:47:43 CETPressmeddelande

För att säkra Europas konkurrenskraft och nytta inom digitalisering gör EU med programmet Digital Europe en stor satsning där en del är att etablera ett nätverk med Europeiska Digitala Innovations Hubbar (EDIH). EDIHerna ska hjälpa småföretag och offentlig sektor i sin digitala transformation av processer, produkter och tjänster. Science Park-samarbetet Sweden ICT, där Ideon Science Park är en av sex science parks, är en plattform som stärker Sveriges position som ICT-nation – nu har Sweden ICT som en av femton svenska hubbar utsetts av Vinnova och Regeringskansliet att gå vidare till EU:s EDIH-urvalsprocess.

Vinnarna är utsedda i Innovationstävlingen!31.8.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Ideon Innovation har för andra året i rad tillsammans med samarbetspartners valt att synliggöra och ge utrymme åt nya innovatörer och främja deras tillträde till den stora marknad som Agenda 2030 innebär. Ideon Innovations innovationstävling har fokus på de globala målen och potentiella vinnare är entreprenörer med tidiga idéer som både har en stor affärspotential men också tydligt bidrar till en positiv förändring.

Trots Corona-krisen: Snacks-företaget RENJER presenterar fyra nya produkter12.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Förra året lyckades det svenska företaget Renjer Snacks AB att öka sina intäkter till nästan 12 miljoner kronor. Företaget har utvecklat varumärket RENJER som ett hållbart och näringsrikt viltkötts-alternativ till Beef Jerky. Enligt medgrundaren och VD Alex Kirchmaier så har företaget, som grundades år 2017, lyckats sälja mer än en halv miljon av deras produkter år 2019. Coronakrisen har dock haft en stark inverkan på flera av RENJERs försäljningskanaler och har stoppat deras tillväxt för stunden.

Juniorprogrammerare får fortsätta efter praktik i Coronatider- MatchIT programmet övergår i metodbeskrivning2.6.2020 14:58:31 CESTPressmeddelande

Nu har andra gruppen av juniora programmerare, utbildade i MatchIT projektet, avslutat praktikfasen - mitt under Coronatider. Ett av företagen som tagit emot juniora talanger som praktikanter via snabbutbildningen MatchIT är särskilt nöjda med samarbetet; SIB Solutions på Ideon Science Park. Resultatet av den första omgången är över 50% i relevanta jobb 6 månader efter praktik. Nu övergår projektet i metodbeskrivning och metodspridning.