Med tjänster för tull och moms lyckades 86 procent med sin Norge-etablering

Norge är en lockande och bra marknad för svenska och danska e-handlare. Men krångliga tull- och momsregler gör att många små till medelstora e-handelsföretag avstår från att satsa. En rapport från Bring visar nu att genom att använda tjänster för tulldeklaration, momsregistrering och logistik kan e-handlare snabbt få fotfäste på den norska marknaden.

Idag, på Norges nationaldag, släpps en rapport om svenska och danska e-handlare som etablerat sig i Norge med Brings hjälp sedan 2012. Företagen har med Brings tjänster inom tull, moms och logistik startat en no-sajt och rapporten visar att hela 86 procent av dem idag har en fungerande och väletablerad e-butik i Norge.

Med tjänsterna kring etablering av e-handel i Norge sänker vi definitivt tröskeln till en attraktiv marknad för små och medelstora e-handlare, säger Ola Ekdahl, säljchef på Bring och fortsätter:

Alla tjänster kostar men vi menar att det är svårt att få en mer kostnadseffektiv etablering och logistik i Norge eftersom det är vår hemmaplan. Om man inte vet precis hur man ska gå tillväga blir det garanterat dyrare och svårare utan ett fungerande nätverk.

Med Brings hjälp kan företagen erbjuda varor där tull och moms ingår i priset, vilket är viktigt för nätshoppande norrmän, samtidigt som förtullningskostnader hålls nere genom att sampaketera varorna. Olika butiker har naturligtvis olika erfarenheter av sina satsningar men på en punkt är alla överens:

Norrmännen lägger stora order, returnerar sällan och betalar alltid.

Läs hela rapporten på http://www.bring.se/rapport-etablering-norge

Kontaktperson: Ola Ekdahl Säljchef Bring Mail Nordic AB 070 789 78 99