Medaljregn över Fredrik Persson och svenskarna på EM

Fredrik Persson - nybliven Europamästare i Bangolf!

Fredrik Persson, Europamästare, EM 2022 Voitsberg i Tyskland

Fredrik har länge varit en av världens bästa bangolfare. Med sitt lugn, fokus, och en otrolig precision bevisade han återigen att han är i topp!

När EM avgjordes spelade han inte bara hem guldet med herrlandslaget utan tog även titeln Europamästare i individuella slagspelet samt brons i matchspelet.

Hur känns det nu efter att du stått på pallen och nationalsången spelats?

- Känslorna är bra. Det gick som jag förväntat, höll jag på att säga. Nämen, spelar jag så bra som jag kan så vinner jag! Jag kunde säkert presterat ännu lite bättre men jag vann ändå.

Nästa tävling är ju VM, är det ytterligare ett guld du kommer att jaga då?

- Med tanke på senaste årens resultat så känns det konstigt att påstå något annat, så får väl satsa på det.

Fredrik krossade allt motstånd och var överlägset bäst. Helt missfria 18-varv på EB och snittet 19,5 över 6 varv.

Tillsammans med sina lagkompisar som alla var i topp (Bronset till Andreas Cederholm individuellt) så krossades de övriga 8 nationerna. Svenskarna var 43 slag bättre än de andra som endast hade några slags marginal mellan sig.

Fredrik Persson, Europamästare, EM 2022 Voitsberg i Tyskland
Fredrik Persson efter sin EM-seger
Fredrik Persson, Europamästare Bangolf 2022
Guldmedaljörerna på EM i Bangolf, Voitsberg Tyskland 2022.
Längs fram: förbundskapten Christian Mellqvist.
Guldmedaljörerna på EM i Bangolf, Voitsberg Tyskland 2022. Från vänster: Mikael Oldén (coach), Mattias Ståhl (coach), Dan Trulsson, Fredrik Persson, Rikard Lindqvist, Andreas Cederholm, Amir El Quachani, Elias Zachariassen (coach), Peter Eriksson, Carl-Johan Ryner, Cege Andersson (coach) Längs fram: förbundskapten Christian Mellqvist.