Medaljstark trupp till Paralympics

Sveriges trupp till Paralympics i Tokyo (24 juli – 5 augusti) presenterades på torsdagen. Totalt blir det 26 aktiva i elva olika sporter. Det är en relativt liten trupp men samtidigt mycket rutinerad och framför allt konkurrenskraftig.
Den svenska truppen till Paralympics är presenterad. 26 aktiva i 11 idrotter kommer representera Sverige under Paralympics mellan 24 augusti till 5 september.

– Vi är knappt hälften så många aktiva i år som i Rio 2016. Då tog vi tio medaljer och nu ligger vårt realistiska mål på sju medaljer, så procentuellt sett är vi mycket starkare nu, säger truppchefen Ines Lopes.

Det är damerna som är i majoritet i truppen med 15 aktiva mot elva aktiva herrar. Och det finns rutin i mängder. Av totalt 26 aktiva är det endast sex som är debutanter i paralympiska sammanhang – och av dessa debutanter finns några tunga medaljhopp.

Det finns flera anledningar till att truppen i Rio bestod av 58 aktiva medan truppen till Tokyo består av 26 aktiva.

– Vi har tappat två lag och har ingen lagidrott med till Tokyo. Det är första gången sedan 1976 som vi åker till ett sommar-Paralympics utan några lag. Det märks såklart på truppens storlek. Det har också varit mycket tuffare kval till Tokyo och den internationella konkurrensen ökar ständigt, säger Ines.

I Paralympics i Rio för fem år sedan deltog Sverige i 86 medaljevent och truppen kom hem med tio medaljer, vilket var ett ok resultat. Men det blev inte mindre än sju fjärdeplatser i Rio och några av dessa hade behövt sluta i medalj i stället för att dåvarande medaljmål skulle ha nåtts.

Den här gången kommer Sverige att vara representerat i 49 medaljevent och att då ha sju realistiska medaljchanser understryker styrkan i truppen.

Namn Idrott
Håkan Gustafsson Sportskytte
Yu-Jeong "Johanna" Bang Sportskytte
Stefan Olsson Tennis