Medicinföretag i Umeå utmanar den svenska modellen

IF Metall driver just nu tre tvister mot medicinföretaget Cytiva i Umeå, bland annat för föreningsrättskränkning. Nu djupnar konflikten, efter att bolaget ensidigt sagt upp avtalet om flextid utan att förhandla med klubben.
Förbundsjurist Darko Davidovic. Foto: Daniel Roos

- Jag har aldrig varit med om något liknande. Företaget ägnar sig åt Union Busting enligt klassisk amerikansk modell. Deras beteende är mycket nära en otillåten stridsåtgärd, säger IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic.

Han anser att företaget begår brott mot förhandlingsordningen, då de vägrar att förhandla med IF Metall lokalt.

Situationen på Cytiva är sedan tidigare spänd, då bolaget på flera sätt försvårar det fackliga arbetet. Bland annat måste medlemmar stämpla ut innan de pratar med fackliga företrädare eller deltar i möten och förtroendevalda har inte fått representera medlemmar i förhandlingar. Ett ärende om föreningsrättskränkning väntar på avgörande i Arbetsdomstolen under april.

- Vi tvekar inte att stämma även för brott mot förhandlingsordning om vi inte når en lösning inom kort, säger Darko Davidovic.

Förbundsjurist Darko Davidovic. Foto: Daniel Roos