​​​Medieföretagen och Teaterförbundet träffar nytt treårsavtal inom märket

Medieföretagen och Teaterförbundet har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för inläsare av talböcker. Avtalet har ett totalt avtalsvärde på 6,15 procent, efter att avräkningar gjorts till förmån för arbetsgivarsidan för tidigare införd avtalspension och försäkring om föräldralönetillägg på avtalsområdet, och gäller för treårsperioden fram till 2020.

Detta är det 36e kollektivavtal Almegas medlemsförbund tecknat i årets avtalsrörelse, alla inom märkets 6,5 procent över tre år.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.