"Medlemmarna i Kommunal tar ansvar"

”Medlemmarna i Kommunal har fullt upp med att hålla välfärden på fötter i den kris Sverige befinner sig i. Där är fokus och där ska fokus vara. Medlemmarna i Kommunal tar ansvar. Det innebär att förutsättningarna för en skarp och offensiv avtalsrörelse inte finns just nu. Men det innebär inte att Kommunal sänker sina ambitioner”.

Det säger Kommunals ordförande Tobias Baudin, apropå beskedet om att förhandlingarna om ett nytt avtal med SKR och Sobona skjuts upp.

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal med SKR och Sobona för medlemmarna i Kommunal och andra fackförbund skjuts upp till i höst. Det är arbetsgivarna SKR, Kommunal och andra fackförbund i sektorn nu överens om.

Kommunal har tidigare fört fram förslaget om att skjuta på avtalsrörelsen. Tobias Baudin välkomnar överenskommelsen som nu gjorts och berör 350 000 medlemmar.

-   När krisen är över kommer vi göra allt för att medlemmarnas viktiga arbeten ska löna sig. Nu tar vi ansvar för välfärden i det svåra läge Sverige befinner sig i, medlemmarna står i frontlinjen mot coronaviruset. Och arbetsgivarna måste ta sitt fulla ansvar för en extrem arbetsmiljö – det handlar om livsviktig skyddsutrustning, fördelning av resurser och personal. Då kan vi inte samtidigt förhandla om ett nytt kollektivavtal, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal

-  Kommunals avtal ska alltid godkännas av medlemmarna via våra avtalsdelegationer som består av medlemmar som arbetar i välfärden. De kan i nuläget inte lämna sina jobb inom förskolan, sjukvården eller inom äldreomsorgen för att sätta sig i förhandlingar. De behövs på annat håll. De tar ansvar. När förhandlingarna startar igen ska vi tillsammans jobba stenhårt för bättre löner och mer hållbara arbetstider för välfärdens anställda, säger Tobias Baudin.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30