Medlemsundersökning om mens från IF Metall

Mens är en viktig arbetsmiljöfråga, Det visar en ny medlemsundersökning gjord av IF Metall i samarbete med Novus. – Vi behöver bryta tystnaden och öka kunskapen om mens i industrin. För att industriarbetare som har mens ska få bättre förutsättningar att göra sitt viktiga jobb, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.
IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson. Foto: Daniel Roos

På alla dessa frågor svarar fler unga kvinnor, under 30 år, ja.

– Därför är mensfrågan en viktig framtidsfråga för industrin. Om vi ska kunna attrahera den allra bästa kompetensen, oavsett kön, måste vi se till att unga kvinnor känner sig respekterade och välkomna i industrin, säger Marie Nilsson.

För det första handlar det om att bryta tystnaden och öka kunskapen om mens i industrin.

– Ingen ska behöva stanna hemma från jobbet i onödan, för att det inte finns möjlighet att byta mensskydd på arbetsplatsen. Och ingen som faktiskt behöver stanna hemma från jobbet, på grund av menssmärtor eller andra symptom, ska behöva känna dåligt samvete inför chefen eller arbetskamraterna, säger Marie Nilsson.

För det andra handlar det om att göra upp med diskriminerande attityder och fördomsfull jargong.

– Kommentater som "Har du mens, eller!" är aldrig okej. Inom industrin, särskilt efter #metoo, pågår ett arbete för att få slut på sexistiska kränkningar och attityder. Hit hör naturligtvis mensfrågan, säger Marie Nilsson.

För det tredje handlar det om att inkludera mensperspektivet i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Till exempel vid skyddsronder med skyddsombud och arbetsgivarrepresentanter.

– Om menstruerande kvinnor inte har möjlighet att sköta sin mens på arbetet, kan det leda till att de tvingas sjukskriva sig i onödan. Då drabbas de ekonomiskt för att arbetsmiljön inte funkar, säger Marie Nilsson.

I samband med 8 mars genomför IF Metall kampanjen «Ett MENSkligare arbetsliv». Vi vill bryta tystnaden om mens i industrin eftersom mens är en arbetsmiljöfråga. Kampanjen sker i sociala medier och vi lanserar en webbsida. Vi genomför även ett webbinarium den 8 mars. Som grund för kampanjen har vi genomfört en medlemsundersökning i samarbete med Novus.

Frågor besvaras av IF Metalls presstjänst. 08-786 82 44

IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson. Foto: Daniel Roos