MEDS firar fyra år med fortsatt tillväxtrekord

Onlineapoteket MEDS lägger ännu ett starkt år bakom sig. När bolaget fyller fyra och lägger 2021 till handlingarna gör man det med en omsättning på 470 msk (+105%) vilket innebär en genomsnittlig årlig tillväxttakt sedan start på 128 procent.
Full fart på MEDS lager när man sätter nya tillväxtrekord.

För första gången sedan omregleringen minskar antalet fysiska apotek. Och samtidigt står e-handeln för hela tillväxten i branschen 2021, enligt Sveriges Apoteksförenings senaste branschrapport. När Postnord under våren släppte sin E-barometer för Q1 visar den fortsatt tillväxt in i 2022. E-handeln generellt backar med 8 procent men apoteksbranschen går mot strömmen och växer med 13 procent. Och detta märks tydligt hos MEDS.

– Vi har investerat för att möta konsumenternas behov vilket är nyckeln till långsiktig tillväxt med både nöjda kunder och medarbetare. Med vårt automatiserade lager har vi nu möjlighet att öka ytterligare och nå målet om att på sikt omsätta flera miljarder och äga positionen som Sveriges favoritapotek, säger Björn Thorngren, vd och medgrundare på MEDS.

MEDS lanserades 2018, redan då lokaliserade i logistikområdet Västberga strax utanför Stockholms innerstad. I dag består bolaget av 250 personer, men blir konstant fler. Tack vare ett utbud av fler än 30 000 produkter och målet om att ge branschens bästa kundupplevelse har kundbasen växt till över en miljon kunder. MEDS har också blivit flerfaldigt belönade under 2021, bland annat för Årets E-handel av Svensk Handel.

– Vi är lyckligt lottade över att verka på den ledande e-apoteksmarknaden i världen och ser fram emot att vara ledande i omställningen från butik till online under många år framöver. På många sätt är apoteksvaror perfekta för e-handel med tanke på att marknaden är enorm, det är minimalt med returer och marknaden är ocyklisk. För det kommande året ligger fokus på att locka ännu fler receptbelagda kunder och tillse att våra egna produkter står för en väsentlig del av den totala försäljningen, säger Björn Thorngren.

Full fart på MEDS lager när man sätter nya tillväxtrekord.
Björn Thorngren, vd och medgrundare MEDS.