MEDS går live med automation – ökar kapaciteten kraftigt

För att möta ökande tillväxt har MEDS investerat i ett automatiserat lager som nu är i produktion. Planen? Att befästa sin roll som branschledande på snabba och klimatsmarta leveranser.
MEDS lager.

För ett år sedan flyttade nätapoteket MEDS in i nya lagret, tio minuter från centrala Stockholm i fyrdubbelt stora lokaler. Den kraftiga expansionen syftade till att kunna öka utbudet och erbjuda branschens snabbaste leveranser. Nu tar bolaget nästa steg för att öka effektiviteten, säkra leveransprecision och sänka miljöpåverkan.

– När vi nått vår storlek är det nödvändigt att automatisera för att möta den höga efterfrågan med bibehållen kvalitet. Nu kan vi fortsatt erbjuda supersnabba kundnära leveranser samtidigt som vi sänker vår miljöpåverkan, säger Björn Thorngren, vd på MEDS.

Den nya lösningen automatiserar såväl packningsmomentet som sorteringen. Detta tillsammans med ett egenutvecklat system för att hantera ordrar gör att det blir en process med en enda fysisk hantering av produkterna. Något som skiljer sig från hur andra e-handlare arbetar. Hela processen har även digitaliserats vilket kommer att ge MEDS ökad leveranskvalitet och fungera som ett stöd till kundtjänst.

– Fördelarna är väldigt många. Framför allt ur en tids- och hållbarhetsaspekt. Lådorna blir inte större än de behöver vara, vi kommer inte behöva onödigt fyllnadsmaterial och vi får in fler paket i varje transport, säger Marcus Ramstrand, Head of Logistics på MEDS.

MEDS lager.
Marcus Ramstrand, Head of Logistics på MEDS.
Björn Thorngren, vd på MEDS.