MEDS visar positiv orderekonomi och stark tillväxt under 2022

Onlineapoteket MEDS omsatte preliminärt 600 miljoner (+30%) under 2022, och växte därmed flera gånger snabbare än marknaden i övrigt. Under senare delen av året nådde bolaget den volym som krävs för fortsatt tillväxt med positiv orderekonomi.

Apoteksbranschen är helt ocyklisk och skiftet mot online fortsätter. MEDS växte flera gånger snabbare än övriga marknaden och realiserar nu de stordriftsfördelar som investeringar i automation och IT under året medgett. Kombinerat med ett påbörjat arbete att öka återköpsgraden bland de 770 000 aktiva kunderna har det lett till ett stort positivt skifte i orderekonomin. Högre ordervärden och bättre marginal i kombination med ökad effektivitet i både logistik och marknadsföring har alla varit bidragande faktorer.

– De stora investeringarna är bakom oss och vårt höga fokus på en slimmad organisation och kostnadsstruktur från start gör att vår affär skalar lönsamt. Nu fortsätter vi växa både lönsamhet per order och volymen av order för att nå miljardomsättning. Jag är mycket stolt över organisationen som möjliggjort de stora kliv i effektivitet vi sett under året och konstaterar nöjt att början på 2023 också är starkt, säger vd Björn Thorngren.

Under mars firade bolaget fem år på marknaden. Samtidigt gick Financial Times och Statista ut med sin årliga undersökning där MEDS var det snabbast växande bolaget i Sverige under de senaste tre åren.