Meeat Food Tech Oy

Meeats Tikka Masala-sås gjorde succé på internationell matmässa

Finländska Meeat Food Tech Oy:s Tikka Masala-sås valdes till en av de mest övertygande nya matinnovationerna på Anuga-mässan, som är en av världens största matmässor.

Anuga, som ordnas i Köln vartannat år, är den världsledande mässan inom mat- och livsmedelsbranschen. I år har matmässan 8 000 utställare och 170 000 besökare från över 200 länder.

Under Anuga Taste Innovation Show förevisas evenemangets viktigaste matinnovationer för mässbesökarna och medierna. Showen följs noggrant runt om i världen och fungerar som inspiration för den globala matmarknaden.

I år deltog 418 företag och 1 322 matinnovationer i kategorin Taste Innovation Show. Av dem valde en jury bestående av journalister och marknadsforskare inom branschen ut 67 produkter och koncept som övertygade med sin innovativitet, ansvarsfullhet, idé och kreativa utförande. Meeats Tikka Masala var en av de produkter som valdes ut.

”Det känns fint att vår produkt klarar sig så bra på världens största matmässa. Det är fantastiskt att föra det finländska matkunnandet ut i världen”, säger Mikko Karell, verkställande direktör för Meeat Food Tech Oy.

Meeats prisbelönade Tikka Masala har tillverkats av finländska fermenterade bondbönor. Produkten är en lätt, snabb och läcker vardagsräddare som bara behöver värmas upp. Såsen kan avnjutas som den är tillsammans med ett tillbehör eller så kan den varieras efter egen smak med exempelvis kokosgrädde. Produkten är glutenfri och den tillverkas till 100 procent med vindkraft i Finland.

Fermentering, eller syrning med hjälp av mjölksyrebakterier, är ett gammalt sätt att tillreda och konservera livsmedel. Fermentering tar fram smaken i maten och gör den snäll mot magen. Metoden har redan länge varit supertrendig inom matbranschen.

Meeats har som mål att utveckla läckra och hållbara växtbaserade produkter som lätt kan ersätta kött i vardagliga och bekanta recept. Råvarorna som används i Meeats produkter är bland annat ärtprotein och bondböna. Till en början siktar Meeat på de nordiska och baltiska marknaderna. Därefter är avsikten att expandera ytterligare.

”Vi är övertygade om att vi genom att utmana det nuvarande matsystemet och dess normer kan åstadkomma en stor förändring. Genom att utveckla sådana produkter som många gillar och som påverkar vår planet i mindre utsträckning, kan vi ersätta kött med mer framtidsvänliga alternativ”, säger Karell.

Mikko Karell
mikko.karell@meeat.co