VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Megatrender formar framtida gator

Dela
Framtidens gator har höga krav att leva upp till, både när det gäller teknisk konstruktion och byggande. VTI-forskare söker smarta lösningar för att möta fyra megatrender: Urbanisering, digitalisering, elektrifiering och klimatförändringar.

I nuläget saknas det ännu förslag på teknisk utformning av en gata eller vägöverbyggnad anpassad för att möta alla dessa framtida utmaningar, enligt forskaren Dina Kuttah som tagit fram rapporten Smarta Gator: Teknisk konstruktion och byggande.

– Det har varit utmanande och samtidigt lovande. Det har varit möjligt att kontrollera att de olika tekniska lösningarna fungerar. Det gör de tekniskt sett, ett bekymmer är däremot om de är hållbara och ekonomiskt försvarbara, säger Dina Kuttah.

Rapporten presenterar modeller och förslag till testbäddar för framtidens multifunktionella gator. Här är några exempel:

Underjordiska infrakulvertar kan förebygga framtida uppgrävning av gatorna för rörunderhåll.

Elektriska fordon kommer inte längre kräva laddstationer längs gatans sidor. Det nya konceptet med dynamiskt laddande fordon möjliggör laddning av fordon under körning med teknik inbäddad i vägkroppen.

Autonoma och halvautonoma lastbilar kan därmed leda till smalare körfält. Större trafikvolymer av dessa mer enhetliga fordonstyper kan också orsaka mer beläggningsskador som spår och sprickor. Gatorna behöver bli förstärkta med en remsa av betong eller stålnät som placeras under hjulspåren. Ett alternativ är en tjockare väguppbyggnad eller att förstärka hela asfaltytan genom att använda fiberarmerad asfalt.

Klimatförändringar kan leda till fler översvämningar. Ny teknik finns med konstruktioner under mark för att hantera dagvatten, dränerande marksten och asfalt, lagringstankar och smarta fällkoncept. Problemet med kraftiga snöfall och halka under vintrarna går att lösa med rör under ytan för värmesystem.

Ett annat sätt att få en mer flexibel utformning är omkonfigurerbara gator – med byggnadsmaterial som är enkla att installeras och tas bort.

– De här lösningarna är ännu inte testade för trafik under längre perioder – därför är det lämpligt att använda VTI:s Heavy Vehicle Simulator (HVS), som simulerar verklig belastning från tunga fordon och ger möjlighet att studera hur olika typer av väguppbyggnader klarar tung trafik.

Rapporten är en del av projektet Smarta gator som finansieras av Vinnova. Projektet pågår 2019 till 2022 och är ett samarbete mellan Kungliga tekniska högskolan (KTH), Chalmers tekniska högskola, VTI, Spacescape, Sweco och White.

Smarta Gator : Teknisk konstruktion och byggande (diva-portal.org)

Nyckelord

Kontakter

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund. 

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye