MOXTER AB

Meindl Sverige inför återbruk av skor

Ser dina kängor och skor trötta ut eller har några skavanker? Har du använt kängorna några få gånger men inser att det är fel storlek för din fot? Om skorna är av varumärket Meindl så finns det bättre alternativ än att låta dem stå i förrådet eller att kasta dem i brännbart. Nu introduceras Meindl Sveriges återbruk-tjänster Second Hand, reparationer och underhåll.

Det är ingen nyhet att kängtillverkaren Meindl reparerar och förlänger livslängden på skor och kängor där användaren t.ex. slitit ut hakar, hyskor, mellan- eller yttersulan. Dessa reparationstjänster har Meindl tillhandahållit under alla år som varumärket funnits på den svenska marknaden (32 år) och många år dessförinnan från skomakeriet i södra Tyskland. Det nya är att det nu är enklare som konsument att hitta till tjänsterna – i butiken Meindl Concept Store i Östersund och på den svenska hemsidan meindl.se. Nu tillkommer också Second Hand i butiken på Chaufförvägen 19A.

”Fördelarna med återbruk är många,” berättar Linnéa Henriks som utvecklat konceptet Återbruk hos Meindl Sverige. ”Genom att ta hand om och reparera kängor och skor så får användaren glädje av produkten i många år till, och dessutom är det bra för miljön”. Skors största miljöpåverkan kommer från tillverkning och kassering, medan själva användningen är en betydligt mindre del av påverkan. Om livslängden på skorna kan förlängas så blir det en vinst för både användaren och miljön. De kängor som tas emot för reparationer och sulbyten bedöms noga av skomakare, och skor som inte kan repareras tas om hand och delarna återanvänds i produktionen i Kirchanschöring, Södra Tyskland.

”Nu introducerar vi på Meindl Sverige även tjänsten Second Hand i vår butik Meindl Concept Store i Östersund,” fortsätter Linnéa. ” Den nya tjänsten har vi utvecklat för den vars fötter har förändrats eller att man efter några äventyr inser att man har valt fel modell, och självklart för användare som vill handla begagnat på ett säkert sätt. Vi bedömer de inlämnade kängorna innan de säljs vidare. I utbyte får kunden som lämnar in sina gamla kängor en rabattcheck på ett par nya skor i butiken. För den som vill köpa Second Hand så finns det en kvalitetsstämpel och en garanti på de modeller som vi säljer i butiken. Enkelt och tryggt för alla parter.”

Kontakter

För mer information om Meindl Återbruk kontakta Linnéa Henriks; linnea@moxter.se

MOXTER AB
831 03 ÖSTERSUND

063556666

Moxter AB är ett säljande företag med Sverigeagenturer för flera internationellt starka varumärken. I Östersund ligger huvudkontor, lager och konceptbutik. Härifrån drivs också webbutiken meindl.se. Med 30 år i sko-, sport- och outdoorbranschen har vi byggt starka relationer med samarbetspartners, kunder och varumärken, vilket visar vårt långsiktiga affärstänkande. En framgångsfaktor är allas engagemang, vilket ger ett vinnande företag där vi tillsammans driver Moxter framåt. Vi tror på lönsamhet som grunden för frihet; frihet att utveckla, förändra, satsa och ha roligt. Moxter representerar idag Meindl (högkvalitativa skor och kängor), Nokian Footwear (outdoor gummistövlar), Digitsole (interaktiva sulor) och Snowline (rejäla broddar).

Vill du veta mer om Moxter, våra produkter och vad som driver oss? Välkommen att kontakta oss på info@moxter.se eller följ oss på sociala medier; @moxterab(Facebook), @MeindlSverige(Facebook) och @meindl_sverige(Instagram).

Följ MOXTER AB