Melinda Kinnaman tillbaka med hyllade monologen Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva

Den 20 maj är det nypremiär för Ann Heberleins Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva med Melinda Kinnaman på Lilla scenen.

Den gripande, ärliga och stundtals brutalt humoristiska monologen om en människas kamp för att leva med bipolär sjukdom utan att gå under hade premiär på Dramaten hösten 2012 och spelades för fulla salonger på Tornrummet och Målarsalen. Föreställningen är baserad på författaren och forskaren Ann Heberleins självbiografiska bok med samma namn. 2014 fick den nypremiär på Lilla scenen och nu återvänder den igen: En timme och femton minuters drabbande monolog som genomgående fått ett fantastiskt mottagande av såväl publik som recensenter.

–  Jag är så otroligt taggad att göra den här sylvassa och bråddjupa föreställningen på nytt. Jag älskar textens brutala humor som skär genom svärtan. Stand-up noir! säger Melinda Kinnaman.

Regissören Sunil Munshi är dubbelt monologaktuell på Dramaten i vår – i maj och juni flyttar hans uppsättning av Magnus Ugglas Hallå! Popmusik, kickar å kläder in på Stora scenen.

"strålande, fantastisk, detaljrik, intensiv och rörande" DN
"Kinnaman trollbinder publiken från första repliken. Sedan blir man sittande där, andlös. Det är oerhört berörande gestaltat." SvD

Medverkande Melinda Kinnaman
Regi, bearbetning, scenografi och kostym Sunil Munshi
Dramatisering Åsa Lindholm
Ljus Emma Weil
Peruk och mask Veronica Liljeblad

Föreställningslängd 1 timme och 15 minuter.

Biljetterna släpps i dag klockan 12 på dramaten.se och i biljettkassan.

Nypremiär 20 maj,
Lilla scenen