Melleruds lanserar folkpilsner

De senaste åren har folkölen äntligen fått sitt erkännande med folkölsbutiker, barer och nu under pandemin som en räddare för restauranger och barer efter klockan åtta på kvällen. Är 2020-talet tiden för folkölets erkännande? Nu lanseras Melleruds sin Utmärkta Pilsner som 3,5 % på burk. Finns i dagligvaruhandeln från vecka 15.

Folkölet lanserades när mellanölet förbjöds i dagligvaruhandel 1977. Ryktet säger att den nya alkoholhalten 3,5 % var tänkt att kallas för Sverigeöl! Det utskällda ”mellanmjölksölen” från 60- och 70-talen har genom kreativitet och innovation tagit folkölen till en helt ny nivå. Intresset från konsumenter och små och stora bryggerier i Sverige har ökat rejält de senaste åren. Även internationella bryggerier brygger folköl för den svenska marknaden.

Folkölet har gjort en liknande utvecklingsresa som den alkoholfria ölen och återvunnit mark både bland ölnördar och inom branschen.

Spendrups producerar Melleruds folkpilsner på ett helt nytt sätt för att maximera smaken och kompensera för bortfallet av alkohol som är den verkliga smakbäraren i öl.

– Jag är både stolt och glad för att vi har fått fram en balanserad folköl som smakar som en riktig pilsner ska smaka. Intresset för mindre alkoholstarka öl har ökat bland bryggmästare, inte bara i Sverige utan också internationellt. Det visade en undersökning som Spendrups tog fram för fem år sedan där vi frågade 75 bryggmästare över hela världen om bland annat alkoholhalten, säger Richard Bengtsson, produktutvecklingsdirektör och chefsbryggmästare på Spendrups.

Melleruds Utmärkta Pilsner 3,5 % på burk finns tillgänglig i dagligvaruhandeln från vecka 15.

Maria Berggren, produktchef Melleruds, 076-541 50 33, maria.berggren@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Melleruds 3,5% på burk 33cl - miljöbild liggande
Melleruds 3,5% på burk 33cl - miljöbild stående