Melleruds lanserar folkpilsner
De senaste åren har folkölen äntligen fått sitt erkännande med folkölsbutiker, barer och nu under pandemin som en räddare för restauranger och barer efter klockan åtta på kvällen. Är 2020-talet tiden för folkölets erkännande? Nu lanseras Melleruds sin Utmärkta Pilsner som 3,5 % på burk. Finns i dagligvaruhandeln från vecka 15.
Folkölet lanserades när mellanölet förbjöds i dagligvaruhandel 1977. Ryktet säger att den nya alkoholhalten 3,5 % var tänkt att kallas för Sverigeöl! Det utskällda ”mellanmjölksölen” från 60- och 70-talen har genom kreativitet och innovation tagit folkölen till en helt ny nivå. Intresset från konsumenter och små och stora bryggerier i Sverige har ökat rejält de senaste åren. Även internationella bryggerier brygger folköl för den svenska marknaden.
Folkölet har gjort en liknande utvecklingsresa som den alkoholfria ölen och återvunnit mark både bland ölnördar och inom branschen.
Spendrups producerar Melleruds folkpilsner på ett helt nytt sätt för att maximera smaken och kompensera för bortfallet av alkohol som är den verkliga smakbäraren i öl.
– Jag är både stolt och glad för att vi har fått fram en balanserad folköl som smakar som en riktig pilsner ska smaka. Intresset för mindre alkoholstarka öl har ökat bland bryggmästare, inte bara i Sverige utan också internationellt. Det visade en undersökning som Spendrups tog fram för fem år sedan där vi frågade 75 bryggmästare över hela världen om bland annat alkoholhalten, säger Richard Bengtsson, produktutvecklingsdirektör och chefsbryggmästare på Spendrups.
Melleruds Utmärkta Pilsner 3,5 % på burk finns tillgänglig i dagligvaruhandeln från vecka 15.
För mer information, kontakta:
Maria Berggren, produktchef Melleruds, 076-541 50 33, maria.berggren@spendrups.se
Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se
Nyckelord
Bilder



Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
The Naia Initiative ger sig in i MMA – signar Fannie Redman som ny ambassadör9.4.2021 10:00:00 CEST | Nyheter
Svenska funktionsdrycken The Naia Initiative presenterar det svenska MMA-hoppet Fannie Redman som nya ambassadör.
Nyhet från The Naia Initiative – Sparkling Energy BCAA Summer Strawberry8.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
The Naia Initiative utökar familjen genom lanseringen av nya Sparkling Energy BCAA Summer Strawberry – en energidryck med somriga smaker av jordgubb och citron – berikad med BCAA, vitaminer och ginsengextrakt.
Spendrups förvärvar Skogsglögg AB31.3.2021 15:45:05 CEST | Pressmeddelande
Spendrups Bryggeri köper varumärket Skogsglögg av Grythyttan Vin AB. Produktionsanläggningen som ingår i förvärvet ligger granne med Spendrups vattenanläggning i Hällefors. Mark på cirka 11.000 m2 ingår också köpet.
Melleruds släpper en Mästarpilsner tillsammans med Ludwig Tjörnemo - Årets Kock 202029.3.2021 21:00:28 CEST | Pressmeddelande
När två mästare möts – då uppstår en Mästarpilsner. Det är numera en tradition att Årets Kock får skapa sin egen öl tillsammans med chefsbryggmästaren i Spendrups utvecklingsbryggeri. För första gången kommer Årets Kock-ölet också att släppas till försäljning på Systembolaget, i en limiterad upplaga, den 12 april.
Sveriges bästa padelspelare Simon Vasquez ny ambassadör för The Naia Initiative & Norr Company29.3.2021 13:10:00 CEST | Pressmeddelande
Sveriges bästa padelspelare, Simon Vasquez, är den senaste ambassadören att ansluta till dryckespartnerna, The Naia Initiative och Norr Company, som satsar stort på den ständigt växande racketsporten.
Nyhet från The Naia Initiative – Sparkling Energy Drink Passion25.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande
The Naia Initiative startar våren med att lansera en helt ny smak, Sparkling Energy Drink Passion. Den nya smaken har utvecklats med fokus på att släcka törsten och bidra med energi. Den finns nu till försäljning exklusivt via Gymgrossistens hemsida.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum