Melleruds Mästarpilsner 2021 är en lager på lager

Det är inte bara ära, berömmelse och Årets Kock-titeln som hägrar när Årets Kock koras. Det är också en tradition att Årets Kock får brygga sin egen öl tillsammans med en annan mästare - chefsbryggmästaren Bengtsson på Spendrups. Melleruds Mästarpilsner 2021 som har skapats av Gustav Leonhardt och Richard Bengtsson släpps till försäljning på Systembolaget i en limiterad upplaga den 4 april.

Melleruds Mästarpilsner 2021, alkoholfri

Den bästa smaksättaren alla kategorier är lagerblad. Det menar Gustav Leonhardt, Årets Kock 2021 och en inbiten jägare. Ett nära och lustfyllt samarbete mellan Gustav och Richard och hans team på Spendrups har resulterat i en ekologisk Mästarpilsner – en lager på lager. Målet var att skapa en brygd som representerar både Gustavs och Melleruds profil, en elegant och lättdrucken pilsner med en egen och behagligt aromatisk smak.

– Jag har alltid velat vinna Årets Kock, det har varit en stor dröm så länge jag jobbat som kock och nu har jag också fått brygga min egen Mästarpilsner – kan det bli bättre? Det har varit en spännande resa. Från alla samtal med bryggmästare Bengtsson till att faktiskt stå och brygga öl i Spendrups utvecklingsbryggeri och ända fram till en färdig öl, klar att servera. Jag är oerhört stolt över Mästarpilsnern och ser fram emot att laga mat som matchar pilsnern fullt ut, Gustav Leonhardt, Årets Kock 2021.

– Det är alltid enormt inspirerande att träffa en duktig yrkesman som Gustav, att tillsammans hitta smaker och att koda av vad han menar och översätta det till ölets värld. Det har varit väldigt roligt och inspirerande för mig. Det skapades magi och resultatet blev en fantastiskt god Mästarpilsner, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

Gustav Leonhardt har tävlat sedan 2014. I bagaget finns guld i Gymnasie-SM och Gymnasie-NM samt två OS-guld med Juniorkocklandslaget 2016 och 2020. Förra året vann Gustav Årets Kock finalen på första försöket. Gustav har tidigare arbetat på Adam & Albin men arbetar idag på Agrikultur och Gyldene Freden.

Pressbilder

Finns för nedladdning via denna länk: https://www.dropbox.com/sh/inc3asf9otcophn/AACQaX98eZrDuSONaQ0704Tza?dl=0

FAKTA / Melleruds Mästarpilsner 2021

Melleruds Mästarpilsner 5,0 % lanseras under Åre Gastronomy Week 4-10 april och kommer att finnas tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment i en limiterad upplaga från den 4 april. Både Mästarpilsner 5,0 % och den alkoholfria Mästarpilsnern kommer att finnas på utvalda restauranger.

Melleruds Mästarpilsner 2021 är en utsökt aromatisk pilsner med fruktig smakprofil, tydliga citrustoner och lagerbladsdoft. Vetemalten bidrar med mjukhet och lätthet och den lätt rostad karamellmalten ger brygden sötma och honungslena toner. Passar utmärkt som sällskapsdryck såväl som till mat. Serveras gärna vid 8—10°C.

Bryggning

Mäskning sker under 70 minuter med infusionsförfarande. Humlen ges sammanlagt i två olika givor. Melleruds Mästarpilsner 2021 är ett ofiltrerat underjäst öl som fått jäsa i 14 grader.

Utseende

Opaliserande ljusgul.

Doft

Fruktighet, citrus och aromatiska lagerblad.

Smak

Fruktig med lätt balanserad beska och en honungslen maltighet.

Ekologisk malt

Vete, pilsner och ljus karamellmalt.

Ekologisk humle

Tysk bitterhumle och amerikansk Citra.

Ekologiska lagerblad

Behaglig kryddighet.

Bryggmästare

Richard Bengtsson i samarbete med Gustav Leonhardt, Årets Kock 2021.

Riktvärden

Stamvörtstyrka P:                   12,4

Alkohol volym %:                      5,0

Restsockerhalt vikt %:              3,4