Melleruds Mästarpilsner 2021 är en lager på lager

Det är inte bara ära, berömmelse och Årets Kock-titeln som hägrar när Årets Kock koras. Det är också en tradition att Årets Kock får brygga sin egen öl tillsammans med en annan mästare - chefsbryggmästaren Bengtsson på Spendrups. Melleruds Mästarpilsner 2021 som har skapats av Gustav Leonhardt och Richard Bengtsson släpps till försäljning på Systembolaget i en limiterad upplaga den 4 april.

Melleruds Mästarpilsner 2021, alkoholfri

Den bästa smaksättaren alla kategorier är lagerblad. Det menar Gustav Leonhardt, Årets Kock 2021 och en inbiten jägare. Ett nära och lustfyllt samarbete mellan Gustav och Richard och hans team på Spendrups har resulterat i en ekologisk Mästarpilsner – en lager på lager. Målet var att skapa en brygd som representerar både Gustavs och Melleruds profil, en elegant och lättdrucken pilsner med en egen och behagligt aromatisk smak.

– Jag har alltid velat vinna Årets Kock, det har varit en stor dröm så länge jag jobbat som kock och nu har jag också fått brygga min egen Mästarpilsner – kan det bli bättre? Det har varit en spännande resa. Från alla samtal med bryggmästare Bengtsson till att faktiskt stå och brygga öl i Spendrups utvecklingsbryggeri och ända fram till en färdig öl, klar att servera. Jag är oerhört stolt över Mästarpilsnern och ser fram emot att laga mat som matchar pilsnern fullt ut, Gustav Leonhardt, Årets Kock 2021.

– Det är alltid enormt inspirerande att träffa en duktig yrkesman som Gustav, att tillsammans hitta smaker och att koda av vad han menar och översätta det till ölets värld. Det har varit väldigt roligt och inspirerande för mig. Det skapades magi och resultatet blev en fantastiskt god Mästarpilsner, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

Gustav Leonhardt har tävlat sedan 2014. I bagaget finns guld i Gymnasie-SM och Gymnasie-NM samt två OS-guld med Juniorkocklandslaget 2016 och 2020. Förra året vann Gustav Årets Kock finalen på första försöket. Gustav har tidigare arbetat på Adam & Albin men arbetar idag på Agrikultur och Gyldene Freden.

Pressbilder

Finns för nedladdning via denna länk: https://www.dropbox.com/sh/inc3asf9otcophn/AACQaX98eZrDuSONaQ0704Tza?dl=0

FAKTA / Melleruds Mästarpilsner 2021

Melleruds Mästarpilsner 5,0 % lanseras under Åre Gastronomy Week 4-10 april och kommer att finnas tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment i en limiterad upplaga från den 4 april. Både Mästarpilsner 5,0 % och den alkoholfria Mästarpilsnern kommer att finnas på utvalda restauranger.

Melleruds Mästarpilsner 2021 är en utsökt aromatisk pilsner med fruktig smakprofil, tydliga citrustoner och lagerbladsdoft. Vetemalten bidrar med mjukhet och lätthet och den lätt rostad karamellmalten ger brygden sötma och honungslena toner. Passar utmärkt som sällskapsdryck såväl som till mat. Serveras gärna vid 8—10°C.

Bryggning

Mäskning sker under 70 minuter med infusionsförfarande. Humlen ges sammanlagt i två olika givor. Melleruds Mästarpilsner 2021 är ett ofiltrerat underjäst öl som fått jäsa i 14 grader.

Utseende

Opaliserande ljusgul.

Doft

Fruktighet, citrus och aromatiska lagerblad.

Smak

Fruktig med lätt balanserad beska och en honungslen maltighet.

Ekologisk malt

Vete, pilsner och ljus karamellmalt.

Ekologisk humle

Tysk bitterhumle och amerikansk Citra.

Ekologiska lagerblad

Behaglig kryddighet.

Bryggmästare

Richard Bengtsson i samarbete med Gustav Leonhardt, Årets Kock 2021.

Riktvärden

Stamvörtstyrka P:                   12,4

Alkohol volym %:                      5,0

Restsockerhalt vikt %:              3,4

Färg EBC:                               14

Humlebeska EBU:                     8

Maria Berggren, produktchef Melleruds, 076 541 50 33, maria.berggren@spendrups.se

För produktprover, kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Gustav Leonhardt, Årets Kock 2021

14303 Vårby

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Spendrups och Lantmännen i förnyat partnerskap kring hållbara odlingsmetoder för maltkorn10.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under våren har Spendrups och Lantmännen startat ett nytt samarbete där maltkorn, som är huvudingrediens i öl, för första gången, odlas enligt Lantmännens program för Framtidens Jordbruk - Klimat & Natur. Det innebär att odlingsmetoder som minskar klimatpåverkan och gynnar den biologiska mångfalden kommer att användas. Grödan är redan i jorden och maltkornet skördas under hösten, för att sedan användas i öl som bryggs i början av 2023.

White Claw Hard Seltzer ökar – lanserar ny mangosmak i Sverige1.3.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Efter en lyckad lansering under 2021 där Spendrups introducerade White Claw Hard Seltzer Lime på den svenska marknaden är det nu dags för ytterligare en smak: Mango. Kategorin hard seltzer, som är dryck av kolsyrat vatten, alkohol och en smaksättare, växer stadigt över hela världen. White Claw Hard Seltzer är den globala marknadsledaren. Ett globalt fenomen som dominerat sociala medier och nästan fått kultstatus i en målgrupp som värdesätter en aktiv livsstil. Lanseringen i Sverige mottogs väl och White Claw är idag nummer ett av internationella hard seltzers på Systembolaget. Inför en sommar utan restriktioner laddar Spendrups och White Claw nu upp för att möta efterfrågan från krogar såväl som konsumenter.