Melleruds släpper en Mästarpilsner tillsammans med Ludwig Tjörnemo - Årets Kock 2020

När två mästare möts – då uppstår en Mästarpilsner. Det är numera en tradition att Årets Kock får skapa sin egen öl tillsammans med chefsbryggmästaren i Spendrups utvecklingsbryggeri. För första gången kommer Årets Kock-ölet också att släppas till försäljning på Systembolaget, i en limiterad upplaga, den 12 april.

Melleruds Mästarpilsner

Ett nära och lustfyllt samarbete mellan Ludwig Tjörnemo och Richard Bengtsson, chefsbryggmästare och hans team på Spendrups har resulterat i en ekologisk Mästarpilsner – både med och utan alkohol. Målet med den mustiga och friska pilsnern har varit att brygga en optimal måltidspilsner och skapa ett samspel mellan dryck och mat i god harmoni.

– Det har varit en spännande resa. Från alla samtal med bryggmästare Bengtsson till att faktiskt stå och brygga öl i Spendrups utvecklingsbryggeri och ända fram till en färdig öl, klar att servera. Jag har varit helt delaktig från smak, alkoholprocenten, toner och etiketten. Jag är oerhört stolt över Mästarpilsnern och ser fram mot att laga mat som matchar pilsnern fullt ut, Ludwig Tjörnemo Årets Kock 2020.

– Det är alltid enormt inspirerande att träffa en duktig yrkesman som Ludwig, att tillsammans hitta smaker och att koda av vad Ludwig menar och översätta det till ölets värld. Det har varit väldigt roligt och inspirerande för mig. Det skapades magi och resultatet blev en fantastiskt god Mästarpilsner”, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

FAKTA / Melleruds Mästarpilsner

Melleruds Mästarpilsner 5,0 % lanseras under Åre Gastronomy Week 12-18 april och kommer att finnas tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment, i en limiterad upplaga, från den 12 april. Både Mästarpilsner 5,0 % och den alkoholfria Mästarpilsnern kommer också att finnas på utvalda restauranger.

Doft/smak:

Trevlig maltkropp, Melanoidinmalten bidrar med en mustig maltarom som hjälper till att balansera den utsökta beskan. Den exklusiva tjeckiska humlen Saazer i kombination med amerikansk Citra ger en lätt och härlig blommighet med inslag av frukt och citrustoner.

Malt:

Pilsner, Melanoidin och Münchenermalt.

Humle:

Aromhumle som ger friskhet. Perle, Saazer, Amarillo och Citra i tre givor.

Finns för nedladdning via denna länk: http://bit.ly/pressbilder-mastarpilsner

Maria Berggren, produktchef Melleruds, 076 541 50 33, maria.berggren@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Melleruds Mästarpilsner