Melleruds släpper en Mästarpilsner tillsammans med Ludwig Tjörnemo - Årets Kock 2020

Dela
När två mästare möts – då uppstår en Mästarpilsner. Det är numera en tradition att Årets Kock får skapa sin egen öl tillsammans med chefsbryggmästaren i Spendrups utvecklingsbryggeri. För första gången kommer Årets Kock-ölet också att släppas till försäljning på Systembolaget, i en limiterad upplaga, den 12 april.
Melleruds Mästarpilsner
Melleruds Mästarpilsner

Ett nära och lustfyllt samarbete mellan Ludwig Tjörnemo och Richard Bengtsson, chefsbryggmästare och hans team på Spendrups har resulterat i en ekologisk Mästarpilsner – både med och utan alkohol. Målet med den mustiga och friska pilsnern har varit att brygga en optimal måltidspilsner och skapa ett samspel mellan dryck och mat i god harmoni.

– Det har varit en spännande resa. Från alla samtal med bryggmästare Bengtsson till att faktiskt stå och brygga öl i Spendrups utvecklingsbryggeri och ända fram till en färdig öl, klar att servera. Jag har varit helt delaktig från smak, alkoholprocenten, toner och etiketten. Jag är oerhört stolt över Mästarpilsnern och ser fram mot att laga mat som matchar pilsnern fullt ut, Ludwig Tjörnemo Årets Kock 2020.

– Det är alltid enormt inspirerande att träffa en duktig yrkesman som Ludwig, att tillsammans hitta smaker och att koda av vad Ludwig menar och översätta det till ölets värld. Det har varit väldigt roligt och inspirerande för mig. Det skapades magi och resultatet blev en fantastiskt god Mästarpilsner”, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.

FAKTA / Melleruds Mästarpilsner

Melleruds Mästarpilsner 5,0 % lanseras under Åre Gastronomy Week 12-18 april och kommer att finnas tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment, i en limiterad upplaga, från den 12 april. Både Mästarpilsner 5,0 % och den alkoholfria Mästarpilsnern kommer också att finnas på utvalda restauranger.

Doft/smak:

Trevlig maltkropp, Melanoidinmalten bidrar med en mustig maltarom som hjälper till att balansera den utsökta beskan. Den exklusiva tjeckiska humlen Saazer i kombination med amerikansk Citra ger en lätt och härlig blommighet med inslag av frukt och citrustoner.

Malt:

Pilsner, Melanoidin och Münchenermalt.

Humle:

Aromhumle som ger friskhet. Perle, Saazer, Amarillo och Citra i tre givor.

Pressbilder

Finns för nedladdning via denna länk: http://bit.ly/pressbilder-mastarpilsner

 

För mer information, kontakta:

Maria Berggren, produktchef Melleruds, 076 541 50 33, maria.berggren@spendrups.se

Rose-Marie Hertzman, presschef, 0708 95 25 67, rose-marie.hertzman@spendrups.se

Bilder

Melleruds Mästarpilsner
Melleruds Mästarpilsner
Ladda ned bild

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye