Mer än 750 000 svenskar plockade skräp

Människor i nästan alla svenska kommuner plockade under våren skräp i Håll Sverige Rents årliga kampanj ”Vi håller rent”. Totalt deltog fler än 750 000 barn och vuxna, vilket gör det till Sveriges största miljöaktion mot nedskräpning.

– Problemet med nedskräpning engagerar många och skräpplockning är ett effektivt sätt att öka medvetenheten. Samtidigt som nedskräpningen ökar blir engagemanget mot skräpet allt starkare, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

Håll Sverige Rents skräpplockarkampanj ”Vi håller rent” har pågått hela våren. I år deltog 755 933 skräpplockare från 286 av 290 kommuner i landet. Göteborgs stad var den kommun där flest deltog, 64 661 personer.

Bland deltagarna finns förutom privatpersoner också representanter från företag och organisationer. Många som deltar i skräpplockningen är barn i förskolor och skolor, som också får chans att lära sig mer om nedskräpning och återvinning med hjälp av ett pedagogiskt material från Håll Sverige Rent.

– För att stoppa nedskräpningen behövs insatser från många olika håll. Nedskräpningen har blivit en ödesfråga för våra hav, och den långsiktiga lösningen är inte att vi plockar upp skräpet utan att vi slutar skräpa ner, säger Johanna Ragnartz.

Åtta av tio svenskar, 82 procent, anser att nedskräpningen är ett problem. Dessutom visar Håll Sverige Rents mätningar att nedskräpningen ökar.

Det framgår av Skräprapporten 2017, en årlig sammanställning från Håll Sverige Rent om läget för nedskräpningen i Sverige.

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89
Petra Holgersson, pressansvarig Håll Sverige Rent, telefon 072-565 44 05

Om Vi håller rent

Håll Sverige Rent har arrangerat skräpplockardagar sedan 2004. Över 90 procent av Sveriges kommuner samarbetar med Håll Sverige Rent kring skräpplockardagarna och hjälper bland annat till att dela ut säckar och påsar till deltagarna.

Fyra tips för att stoppa nedskräpningen

1. Skräpa inte ner.
  2. Våga vara jobbig. Säg till om du ser någon skräpa ner.
  3. Plocka upp skräp som du ser.
  4. Ring din kommun om det är mycket skräp.

Nu har vi resultat från Sveriges största plastexperiment9.4.2024 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Plastexperimentet är ett rikstäckande forskningsprojekt där Håll Sverige Rent, Vetenskap & Allmänhet och Göteborgs universitet samarbetar för att kartlägga hur mycket plastskräp det finns i olika miljötyper. Med hjälp av privatpersoner, föreningar och skolelever har vi under två år undersökt en area på nästan 830 000 kvadratmeter och samlat in 60 000 plastobjekt. Resultatet från medborgarforskningen visar att fimpar, förpackningar och plastpåsar är de identifierade plastskräp som är vanligast.