Mer än en miljon kr till insamlingen "Idrott är mer än bara Idrott"

Över 1,1 miljoner kronor har inkommit till projekt för att motverka psykisk ohälsa genom fysiskt aktivitet efter ett initiativ av Idrottsgalan och Radiohjälpen.

Var sjätte person i Sverige har nedsatt psykiskt välbefinnande. Var femte person har någon gång fått diagnosen depression. Pandemins konsekvenser riskerar dessutom att leda till en ökad psykisk ohälsa. Forskning visar däremot att fysisk aktivitet har en positiv effekt på människors mentala hälsa.

- Det är fantastiskt att telefonomröstningen med så stort engagemang för att hylla våra idrottshjältar också kan hjälpa till att motverka psykisk ohälsa säger Stephan Rimér, VD Idrottsgalan.

Ansökan för att ta del av bidragen förutses öppna i början av februari, på Radiohjälpens webbplats.

Från förra årets insamling beslutade Radiohjälpens styrelse att bevilja stöd från insamlingen Idrott är mer än bara idrott 2021 till tre organisationers arbete i Sverige:

• LOCKER ROOM TALK, Förebyggandet av traditionella maskulinitetsnormer förbättrar den psykiska hälsan bland unga män, ger en trygg miljö, ökad acceptans och motverkar en förvrängd kvinnosyn. Arbetet sker på fotbollsklubbar i killarnas omklädningsrum och för tränare.

• GATANS LAG FF, Erbjuder en livsstilsförändring genom fotboll för socialt utsatta kvinnor som lever i hemlöshet, missbruk eller kriminalitet i Stockholm och Göteborg.

• FUTEBOL DÁ FORÇA SVERIGE, Stärker tjejer i hela landet genom fotbollsträning och stödsamtal

Vill du bidra?

Det går fortfarande att bidra till insamlingen genom att swisha till 9019506, märk din gåva "Idrott". Tack för ditt stöd!

Här är pristagarna på Idrottsgalan 2022

Jerringpriset: Hopplandslaget – Peder Fredricson, Malin Baryard Johnson och Henrik von Eckermann

Årets kvinnliga idrottare: Tove Alexandersson (orientering/skidalpinism). Övriga nominerade: Anna Beck (paracykel), Isabelle Haak (volleyboll), Sandra Näslund (skicross).

Årets manlige idrottare: Armand Duplantis (friidrott). Övriga nominerade: Daniel Ståhl (friidrott), Nils van der Poel (skridsko), Peder Fredricson (ridsport).

Årets ledare: Vésteinn Hafsteinsson (friidrott). Övriga nominerade: Henrik Ankarcrona (ridsport), Peter Gerhardsson (fotboll), Johannes Lukas (skidskytte).

Årets lag: Hopplandslaget (ridsport), Anton Dahlberg & Fredrik Bergström (segling), Maja Dahlqvist & Jonna Sundling (längdskidor), Damlandslaget (fotboll)

Årets prestation: Nils van der Poel (skridsko). Övriga nominerade: Hopplandslaget (ridsport), Sarah Sjöström (simning), Anna Nordqvist.

Årets nykomling: Maja Åskag (friidrott). Övriga nominerade: Oliwer Magnussson (freeskiing), Maja Stark (golf), Ebba Årsjö (alpint, parasport).

Sportspegelpriset: Philip Jönsson (paraskytte)

Fair Play-priset: Christer Alsiö, Värmdö IF

Årets peppare: Ängelholms kommun