Mer än hälften tror på jämställda löner inom 20 år

8.3.2017 06:57 | ManpowerGroup

Varannan kvinna, 51 procent, tror att vi kommer att ha jämställda löner i Sverige senast inom tjugo år. Bland männen är siffran 60 procent. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Jämställda löner har diskuterats länge, men utvecklingen går för sakta. Arbetsgivare som vill attrahera och behålla talanger måste prioritera jämställdhet. Det är en strategisk fråga för ledningen, inte en personalfråga, säger Lars Forseth, vd för ManpowerGroup Sverige.

Unga män och kvinnor i åldern 18–29 år är mest optimistiska om jämställda löner, enligt Manpower Work Life. Av dem tror drygt fyra av tio, 43 procent, på jämställda löner senast inom tio år. De som är 60 år eller äldre är mer negativa. Bland dem tror var fjärde, 24 procent, att vi aldrig kommer uppnå jämställda löner.

– Det är hoppfullt att så många unga människor tror på jämställda löner. De är med och påverkar arbetsmarknaden, i egenskap av såväl anställda som framtidens chefer och rekryterare, säger Lars Forseth.

4 793 personer deltog i ManpowerGroups arbetslivspanel. De utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Diagram: Jämställda löner – kvinnor och män
Frågan som ställdes i undersökningen var ”När tror du att vi kommer ha jämställda löner i Sverige, det vill säga att män och kvinnor i genomsnitt tjänar lika mycket?” Svaren fördelade sig som nedan.

Andel i procent

De är redan jämställda

Inom fem år

Inom 10 år

Inom 20 år

Inom 30 år

Om mer än 30 år

Aldrig

Tips: Sju steg mot en jämställd arbetsplats

1. Ändra på dig själv först. Börja med att rannsaka dig själv. Tror du på det här – på riktigt? Engagemanget måste vara äkta, annars framstår det bara som trendängslighet.

2. Ledningen måste äga frågan, inte delegera den. Förändring måste börja i högsta ledningen. Jämställdhet är en strategisk fråga, inte en personalfråga.

3. Vänd på frågan: Fråga ”Varför inte?” I stället för att säga att någon inte har erfarenheten för en tjänst, fråga vad organisationen behöver göra för att det ska fungera.

4. Anställ människor som värdesätter människor. De kommer att få ut mesta möjliga av alla runt omkring sig, och se värdet av att medarbetare kan behålla balansen i livet.

5. Kultur, inte program. Färdiga program för stärkt jämställdhet fungerar dåligt. Ledningen måste påverka arbetsplatskulturen och åstadkomma långsiktig förändring.

6. Var tydlig: Jämställt när och var? Det räcker inte att bara anställa lika många män och kvinnor – arbeta för jämställdhet på alla nivåer och i alla affärsområden.

7. Sätt upp mätbara mål. Mått hjälper organisationen att behålla fokus på att bygga jämställdhet. Stäm av löpande hur långt ni har kommit.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, +46 70 377 45 43 helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under februari 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 793 personer deltog.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.