YouGov

Mer än var fjärde har bojkottat ett varumärke

Dela

29 % av de svenska konsumenterna har bojkottat ett varumärke som följd av en skandal eller ett negativt rykte visar en ny undersökning från YouGov. Men vilka är de som bojkottar?

Rapporten ”Sweden: The Brand Boycotter”, som tagits fram av YouGov, tittar närmare på svenska konsumenter som har slutat att använda ett varumärke permanent eller tillfälligt, som en direkt följd av en skandal eller ett negativt rykte. 

Rapporten visar vilka svenskar som bojkottar varumärken, vilka orsakerna är till att de har slutat använda ett varumärke och vad som kan få dem att börja använda varumärket igen. 

 2 av 5 (39 %) som har slutat använda ett varumärke har gjort det på grund av dålig behandling av djur. Produkter som har negativ inverkan på konsumenternas hälsa är också en av de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke (38 %), tillsammans med orättvis behandling av de anställda (37 %).

Förutom när produkterna har en direkt skadlig hälsoeffekt, verkar de svenskar som bojkottar vara mer motiverade av företagens etik och moral än av hur nöjda de är med själva produkten/varumärket. Miljöskada (36 %), orättvis behandling av anställda (31 %), medveten mörkläggning av information eller resultat (29 %) samt att företaget stödjer en politiker/ett parti/en rörelse, som konsumenten inte stödjer (27 %) är alltså de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke.

Var fjärde (27 %) av de som bojkottar nämner fel i produkter/återkallelse av produkter som en orsak till beslutet.

YouGov-rapporten visar också att vägen tillbaka för bojkottade företag är väldigt lång. 62 % av dem som har slutat använda ett varumärke använder det fortfarande inte och endast 5 % använder det lika mycket som tidigare.

Rapporten ”Sweden: The Brand Boycotter”, som även visar vad som kännetecknar de som bojkottar varumärken när det gäller demografi, åsikter och konsumtionsmönster, kan laddas ner här.

Om rapporten

Rapporten bygger på data från YouGov Profiles och YouGov BrandIndex samt en  YouGov Omnibus med 2000 intervjuer genomförd med representativt utvalda personer i åldern 18+ från YouGov-panelen under perioden 2-4 juni 2017.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

YouGov
YouGov
Holländargatan 17 B
111 60 Stockholm

08-410 058 10http://www.yougov.se

Om YouGov: What the world thinks

YouGov erbjuder ett utbud av verktyg och analyser, som ger en genomgripande inblick i konsumenternas beteende: BrandIndex är en daglig uppföljning av svenskarnas uppfattning om cirka 300 varumärken och ger dig en realtidsbild av ditt eget varumärke, dina konkurrenter och branschen som helhet. Omnibus är vår rikstäckande undersökning som ger dig svar på dina frågor inom bara 48 timmar.

Vid sidan av vårt utbud av egenutvecklade produkter erbjuder vi ett komplett utbud av kvantitativa och kvalitativa tjänster för analys och rådgivning och hjälper dig att besvara kritiska frågor.

www.yougov.com

Följ YouGov

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från YouGov

2017: Ett bra eller dåligt år?15.1.2018 06:00Pressmeddelande

YouGovs EuroTrack-undersökning visar att européerna är optimistiska inför framtiden, även om de är splittrade i sin bedömning av 2017. Danskarna är klart mest positiva i sin bedömning av 2017, medan svenskarna följer strax efter. Det visar YouGovs EuroTrack-undersökning, där ett antal länder i Europa har gjort en bedömning om 2017 har varit ett bra eller dåligt år för dem personligen. 60 % av danskarna anser att 2017 har varit ett bra år för dem personligen. I motsatt ände av bedömningsskalan finns Frankrike. Här anser endast 27 % att 2017 har varit ett bra år för dem personligen. 52 % av svenskarna anser att 2017 har varit ett bra år för dem personligen, medan 22 % anser att det varit ett dåligt år. Hur bra var 2017 för Europa? På frågan om hur 2017 var för deras land varierar svaren stort mellan länderna. 2017 har för britternas del präglats av Brexit-förhandlingar, ekonomisk osäkerhet samt flera terrordåd och här anser hälften av befolkningen (51 %) att 2017 har varit dåligt för der

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum