Mer än varannan svensk tänker följa Blågult i EM

Svenskarna är redo att bänka sig framför tv:n när Sverige spelar sin första match ikväll. Hela 57 procent av de tillfrågade svarar att de tänker se EM på tv i sommar i en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av TV-leverantören Allente. Och man ser helst EM-festen tillsammans med sin partner.

Svenskar vill titta på fotboll tillsammans. Bild: Allente

I fredags startade EM i fotboll och sällan har väl ett mästerskap varit mer efterlängtat. Covid-19 försenade mästerskapet ett år men nu är Sverige och de andra 31 EM-lagen redo att göra upp om titeln. Och svenskarna verkar vara med på noterna när Sverige spelar sin första match ikväll.

Demoskop har på uppdrag av TV-leverantören Allente gjort en stor undersökning i Sverige, Norge och Danmark kring nordbornas tv-vanor och bland annat ställt frågan ”Kommer du att följa EM via tv i sommar?”.

Hela 57 procent av svenskarna svarar ”Ja” på frågan medan motsvarande siffra för Danmark är 53 procent och Norge 40 procent, vilket kan antas bero på att Norge inte kvalificerade sig till EM.

Skåningarna mest EM-sugna
Bland regionerna i Sverige är det skåningarna (64%) och hallänningarna (63 %) som är mest sugna på EM medan västmanlänningarna är minst peppade (48%).

"Det är tydligt att det finns ett stort sug efter att se EM i Sverige, och jag tror att folk längtar extra mycket efter ett festligt mästerskap att samlas kring – även om det fortfarande finns restriktioner att ta hänsyn till", säger Victor Liljeroth, Sverigechef för Allente.

Sett till kön är det män som oftast svarat ”Ja” på frågan om de kommer att följa EM på tv i sommar, 69 procent, medan samma siffra för kvinnorna ligger på 44 procent.

Svenskar vill titta på fotboll tillsammans

Av de 57 procent som svarat att de kommer att följa EM på tv uppger 17 procent att de gör det för gemenskaps skull och endast tillsammans med andra. På den efterföljande frågan ”Vem eller vilka ser du helst på sport på tv med?” svarar svenskarna att de helst ser tillsammans med sin partner (39 %) tätt följt av vänner (34 %) och därefter familjen (24%).

Undersökningen visar också att kvinnor i högre grad vill titta tillsammans med sin partner medan män helst tittar med vänner, och att yngre svenskar i mycket högre utsträckning vill se på tv med vänner än vad de äldre vill.

"Undersökningen visar att fotboll är en lagsport både på planen och framför TV:n och det gläder oss verkligen att kunna visa EM både i tv-soffan och på sportbaren denna EM-sommar", säger Victor Liljeroth.

Svenskar vill titta på fotboll tillsammans. Bild: Allente
Victor Liljeroth, Sverigechef Allente

Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Det nya företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Bjørn Ivar Moen. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Nyheter, thrillers och deckare vinnare av tv-året hos Allente8.1.2021 08:22:03 CET | Pressmeddelande