Allente

Mer än varannan svensk tänker följa Blågult i EM

Dela

Svenskarna är redo att bänka sig framför tv:n när Sverige spelar sin första match ikväll. Hela 57 procent av de tillfrågade svarar att de tänker se EM på tv i sommar i en undersökning som Demoskop gjort på uppdrag av TV-leverantören Allente. Och man ser helst EM-festen tillsammans med sin partner.

Svenskar vill titta på fotboll tillsammans. Bild: Allente
Svenskar vill titta på fotboll tillsammans. Bild: Allente

I fredags startade EM i fotboll och sällan har väl ett mästerskap varit mer efterlängtat. Covid-19 försenade mästerskapet ett år men nu är Sverige och de andra 31 EM-lagen redo att göra upp om titeln. Och svenskarna verkar vara med på noterna när Sverige spelar sin första match ikväll.

Demoskop har på uppdrag av TV-leverantören Allente gjort en stor undersökning i Sverige, Norge och Danmark kring nordbornas tv-vanor och bland annat ställt frågan ”Kommer du att följa EM via tv i sommar?”.

Hela 57 procent av svenskarna svarar ”Ja” på frågan medan motsvarande siffra för Danmark är 53 procent och Norge 40 procent, vilket kan antas bero på att Norge inte kvalificerade sig till EM.

Skåningarna mest EM-sugna
Bland regionerna i Sverige är det skåningarna (64%) och hallänningarna (63 %) som är mest sugna på EM medan västmanlänningarna är minst peppade (48%).

"Det är tydligt att det finns ett stort sug efter att se EM i Sverige, och jag tror att folk längtar extra mycket efter ett festligt mästerskap att samlas kring – även om det fortfarande finns restriktioner att ta hänsyn till", säger Victor Liljeroth, Sverigechef för Allente.  

Sett till kön är det män som oftast svarat ”Ja” på frågan om de kommer att följa EM på tv i sommar, 69 procent, medan samma siffra för kvinnorna ligger på 44 procent.

Svenskar vill titta på fotboll tillsammans

Av de 57 procent som svarat att de kommer att följa EM på tv uppger 17 procent att de gör det för gemenskaps skull och endast tillsammans med andra. På den efterföljande frågan ”Vem eller vilka ser du helst på sport på tv med?” svarar svenskarna att de helst ser tillsammans med sin partner (39 %) tätt följt av vänner (34 %) och därefter familjen (24%).

Undersökningen visar också att kvinnor i högre grad vill titta tillsammans med sin partner medan män helst tittar med vänner, och att yngre svenskar i mycket högre utsträckning vill se på tv med vänner än vad de äldre vill.

"Undersökningen visar att fotboll är en lagsport både på planen och framför TV:n och det gläder oss verkligen att kunna visa EM både i tv-soffan och på sportbaren denna EM-sommar", säger Victor Liljeroth.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svenskar vill titta på fotboll tillsammans. Bild: Allente
Svenskar vill titta på fotboll tillsammans. Bild: Allente
Ladda ned bild
Victor Liljeroth, Sverigechef Allente
Victor Liljeroth, Sverigechef Allente
Ladda ned bild

Om

Allente



Allente är en nordisk tv-distributör som erbjuder tv-lösningar av hög kvalitet via satellit och bredband till över en miljon kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. I Sverige erbjuder man även bredbandslösningar, utan tv-paket. Företaget grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Det nya företaget har huvudkontor i Stockholm och Oslo, VD är Jonas Gustafsson. Företaget ägs 50/50 av Telenor Group och NENT Group.

Följ Allente

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Allente

Nytt Discovery-avtal säkrar Allsvenskan för Allentes kunder27.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Allente har kommit överens med Discovery Networks om ett nytt avtal för att distribuera underhållning och sport i världsklass. Lanseringen sker inom kort och innebär att discovery+ Total, med bland annat 480 matcher från Allsvenskan och Superettan, inkluderas i Allentes Premium-paket. Allentes kunder har nu också möjlighet att köpa tre olika tillvalspaket från discovery+, något som tidigare bara varit möjligt för Viasat-kunderna.

Allente utser ny CFO18.8.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i sommar meddelade den nordiska tv-distributören Allente att Jonas Gustafsson tar över VD-rollen för bolaget efter ett framgångsrikt första år sedan sammanslagningen av Canal Digital och Viasat Consumer. Då Jonas Gustafsson tidigare hade en CFO-roll inom Allente, har bolaget nu utsett Helge Øien till ny CFO, med start 1 september 2021. Helge Øien kommer närmast från en roll som CFO för Telenor Myanmar, och var dessförinnan verksam inom finansavdelingen i Telenor Group, inklusive M&A- och Investor Relations. ”Helge Øiens bakgrund och breda kompetens är den perfekta matchningen för Allente när vi tar nästa steg i vår tillväxtresa och breddar vårt erbjudande under hösten. Helge kommer att möta ett ungt, framgångsrikt bolag med ett fantastiskt team, och vi önskar honom varmt välkommen”, säger Jonas Gustafsson. ”Att ta ett steg in i den snabbrörliga tv-branschen blir en spännande utmaning, som jag ser mycket fram emot. Allente är ett bolag med stora ambitioner, som haft en flygande

Jonas Gustafsson tar över som VD på Allente1.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

När tv-distributörerna Canal Digital och Viasat Consumer slogs ihop till nordiska Allente i maj 2020, var det med VD Bjørn Ivar Moen i spetsen. Efter ett år kantat av framgångar, tar nu Jonas Gustafsson över VD-rollen på Allente, då Moen går in som VD för Telenor Sverige. ”Att leda först Canal Digital, och sedan Allente igenom sammanslagningen har varit helt fantastiskt. På kort tid har Allente etablerat sig som en nordisk tv-gigant med över en miljon nöjda kunder. Jag lämnar över ett ungt men välskött och framgångsrikt bolag i goda händer, och ser fram emot att följa Allentes fortsatta resa med stort intresse”, säger Bjørn Ivar Moen. Jonas Gustafsson har varit CFO och Head of Operations för Allente sedan sammanslagningen, och kom dessförinnan från en roll som VD för Viasat Consumer Norden, och tf VD för NENT Group Sverige. Att axla VD-positionen på Allente är därför ett naturligt steg för Gustafsson, som kliver in i rollen den 1 juli. ”Tv-branschen är i ständig förändring, och jag är

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum