Mer behövs för att öka nyföretagandet

En ny rapport från Business Region Göteborg bekräftar behovet av fler insatser för entreprenörskap. Satsningen på ett entreprenörskvarter i Gamlestaden är efterfrågad.

Göteborgsregionen ligger över rikssnittet men under Stockholmsregionen när det gäller nystartade företag. Det visar Business Region Göteborgs rapport Nystartade Företag i Göteborgsregionen 2016.

- En stark entreprenöriell anda med många nystartade företag är viktig för den ekonomiska tillväxten. Det är oftast här innovationer föds och blir till verklighet. Att starta ett nytt företag kan också vara en väg in till arbetsmarknaden för vissa personer, vilket på lång sikt ökar sysselsättningen, säger Peter Warda, analytiker vid Business Region Göteborg.

Just nu pågår en stor satsning för att lyfta entreprenörsklimatet i Göteborgsregionen. Det finns redan idag flera uppskattade organisationer som kan hjälpa till med information och rådgivning kring att starta och driva företag. Men tack vare etableringen av ett entreprenörskvarter samlas många resurser på samma ställe för att ytterligare förbättra tillgänglighet och service.

- Vi genomförde nyligen en medborgardialog där göteborgarna önskar se den här typen av rådgivande tjänster samlade på en plats. Så vi är på rätt väg när det gäller att ytterligare förenkla nyföretagandet i regionen, säger Susanne Robertsson, gruppchef för nyföretagande och entreprenörskap på Business Region Göteborg.

Business Region Göteborgs nya rapport visar att 7 673 företag startades i Göteborgsregionen under 2015. Det är 2,2 procent färre än året innan. Andra storstadsregioner visar samma utveckling. Minskningen var 2,3 procent i Stockholmsregionen och 4 procent i Malmöregionen.

När man tar hänsyn till befolkningen är nyföretagandet i Göteborgsregionen lägre än i de andra två storstadsregionerna, men högre än rikssnittet. Per 1 000 invånare i åldern 16-64 startades 12,2 nya företag i Göteborgsregionen 2015. Motsvarande siffror för Stockholmsregionen är 15,4, Malmöregionen 12,4 och Sverige 11,5.

Inom Göteborgsregionen har Kungsbacka kommun det högsta nyföretagandet med 15 nya företag per 1 000 invånare. Därefter följer Göteborgs och Tjörns kommuner. Lägsta nyföretagsfrekvensen finns i Ale och Lilla Edet med 8,7 respektive 9,9.

+46 (0)31-367 61 49https://www.businessregiongoteborg.se/sv/

Inbjudan: Nya uppfinnare i lokalen där SKF grundades27.9.2017 15:14Pressmeddelande

Välkommen till lokalerna där svensk industrihistoria skrevs och entreprenörskap sitter i de gamla tegelväggarna. I byggnaden B13 i Gamlestadens Fabriker startade ingenjören Sven Wingquist tillverkning av sin banbrytande uppfinning det sfäriska kullagret. Det blev grunden till världsföretaget SKF. Nu blir exakt samma lokal en inspirerande mötesplats för entreprenörer med helt nya affärsidéer – de som skapar framtidens innovationer och jobb.