Mer familjetid i fritidshuset än hemma

I fritidshuset finns det mer tid för varandra. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Fler än var tredje umgås mer med sina barn i fritidshuset än hemma.

Undersökningen visar att umgänget med barnen förändras i fritidshuset. Hela 36 procent är mer tillsammans med sina barn i fritidshuset än där hemma. I åldrarna 30-49 är det mer än hälften (51 procent) av de svarande som umgås mer med sina barn.

- Vardagen är ofta full av aktiviteter och måsten, så det kan vara svårt att hitta tid till att vara med barnen. Vi fastnar ofta framför en skärm istället för att umgås, säger Torbjörn Fredman Nordenchef, NOVASOL.

Mer tid med sin partner

Hela 26 procent umgås mer med sin partner i fritidshuset än hemma. I åldern 30-49 år är det ännu fler, hela 38 procent tar sig mer tid för sin partner. I ålderspannet 50-64 är det så många som 41 procent.

- När man åker till fritidshuset tar man en paus från vardagen och tempot går ner. Då är det lättare att lämna vanorna där hemma och lägga mer fokus på varandra, säger Torbjörn Fredman.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.