Mer humanitärt stöd till konfliktdrabbade Etiopien

Etiopien är hårt drabbat av konflikt, etniskt baserat våld och naturkatastrofer och var femte etiopier är i behov av humanitärt stöd. Biståndsmyndigheten Sida har beslutat om ytterligare stöd på 40 miljoner kronor till Internationella Röda Korskommittén, ICRC, och FN:s barnfond Unicef för humanitära insatser i landet.

Jakob Wernerman,
Chef för det humanitära biståndet.
Jakob Wernerman, Chef för det humanitära biståndet. Avdelningen för Asien, Mellanöstern och humanitärt bistånd. Foto: Fredrik Sperling

– Situationen är oerhört bekymmersam i flera delar av landet. Tillgången till rent vatten är begränsad på många håll. Mer än 12,5 miljoner människor har inte tillräckligt med mat för att äta sig mätta, och över en miljon barn under fem års ålder lider av akut undernäring, vilket kräver behandling, säger Jakob Wernerman, chef för Sidas humanitära enhet.

Var femte etiopier behöver humanitärt stöd och i början av året fördelades humanitärt stöd på 178 miljoner kronor till olika insatser i landet, men redan nu behövs påfyllning för att ge stöd till de många utsatta. Det handlar om 23,5 miljoner människor, varav 5,2 miljoner enbart i Tigrayregionen där strider mellan regeringsstyrkor och Tigray People’s Liberation Front pågår sedan november förra året.

Etiopien plågas av torka och den värsta gräshoppsinvasionen på 25 år, vilket har försämrat människors möjligheter att försörja sig, matbrist råder och hungern är utbredd. Konsekvenserna av covidpandemin har förvärrat situationen. Samtidigt har upptrappade konflikter i flera delar av landet tvingat människor att lämna sina hem. Miljontals människor är på flykt inom landet.

I det konflikthärjade Tigray är tillgången till humanitärt stöd fortfarande begränsad, särskilt på landsbygden, med brist på mat, hälsovård, tak över huvudet och rent vatten. Det förekommer attacker mot infrastruktur, sjukvårdsinrättningar plundras och rapporter vittnar om att civilbefolkningen utsätts för sexuellt våld, misshandel och utomrättsliga avrättningar.

– Människor är i desperat behov av hjälp efter att ha varit skyddslösa i månader, vissa upp till ett halvår. Vårt mål är alltid att stödet ska komma de mest utsatta till del och vi stödjer organisationer som har störst förutsättningar att nå de värst drabbade, säger Jakob Wernerman.

EU:s utrikeschef Josep Borell har uppmanat de stridande parterna att omedelbart släppa fram humanitärt stöd till hela regionen. Förutom att rädda liv och lindra nöd kan närvaron av internationella aktörer i väpnade konflikter bidra till att civilbefolkningen skyddas mot övergrepp.

Men det är en svår och oförutsägbar miljö att verka i, förenat med stora risker. Flera olika väpnade grupper deltar i de strider som pågår i Tigray. Säkerhetssituationen är oerhört utmanande och hjälporganisationernas möjligheter att få tillträde till områden för att bistå människor förändras från dag till dag.

Fakta Sidas stöd till Etiopien

• Sidas humanitära stöd till Etiopien uppgår hittills till 227 miljoner kronor under 2021.
  • Sidas humanitära stöd till Etiopien fokuserar på livräddande insatser i de geografiska områden som är hårdast drabbade. Sida stödjer såväl FN-organisationer som civilsamhället inom livsmedelsförsörjning, vatten, sanitet och hygien, hälsa, nutrition och skydd.
  • Etiopien är ett av världens fattigaste länder. Sidas långsiktiga utvecklingssamarbete med Etiopien bidrar till att stärka respekten för mänskliga rättigheter, öka landets motståndskraft mot klimatförändringar och skapa förutsättningar för människor att förbättra sina levnadsvillkor.

Här kan du läsa mer om Sidas arbete i Etiopien och på Openaid visas Sveriges samlade bistånd till Etiopien.

Jakob Wernerman,
Chef för det humanitära biståndet.

Allt svenskt stöd till afghanska staten har avbrutits27.8.2021 15:42:00 CEST | Pressmeddelande

Mer svenskt stöd i Afghanistan via FN och ökade resurser till humanitärt bistånd under 2021. Det skriver biståndsmyndigheten Sida i sin analys som lämnades till regeringen i måndags, en vecka efter talibanernas maktövertagande. De flesta av Sidas samarbetsorganisationer har goda möjligheter att fortsätta arbeta med hälsa, utbildning och säkerhet för civilbefolkningen. Allt stöd via staten, och till det nya styret, har avbrutits.

Svensk tjänstepension investeras i hållbar utveckling16.6.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom en garanti från biståndsmyndigheten Sida kan 1,5 miljarder i privata medel investeras i en obligation med fokus på hälsa och social utveckling. Pengarna lånas ut till företag i låg- och medelinkomstländer av tjänstepensionsbolaget Alecta och försäkringsbolaget Afa försäkring. Danske Bank, fondförvaltaren responsAbility och Sida har samarbetat för att göra detta möjligt. Det är första gången som Sida utfärdar en garanti till en hållbarhetsobligation med privata investerare. Målet är förbättrad hälsa, en viktig grundsten för att människor ska ta sig ur fattigdom.

Humanitärt stöd till civilbefolkningen i Gaza och på Västbanken28.5.2021 17:41:25 CEST | Pressmeddelande

Biståndsmyndigheten Sida har beslutat om 53 miljoner kronor i akut humanitärt stöd till drabbade av den senaste tidens strider i Gaza och på Västbanken. Civilbefolkningen har drabbats hårt med många döda och skadade och behoven är stora av sjukvård och mediciner men också av vatten, mat, sanitet, tak över huvudet, bränsle och psykosocialt stöd för traumatiserade barn och ungdomar.