Mer humanitärt stöd till konfliktdrabbade Etiopien

Etiopien är hårt drabbat av konflikt, etniskt baserat våld och naturkatastrofer och var femte etiopier är i behov av humanitärt stöd. Biståndsmyndigheten Sida har beslutat om ytterligare stöd på 40 miljoner kronor till Internationella Röda Korskommittén, ICRC, och FN:s barnfond Unicef för humanitära insatser i landet.

Jakob Wernerman,
Chef för det humanitära biståndet.
Jakob Wernerman, Chef för det humanitära biståndet. Avdelningen för Asien, Mellanöstern och humanitärt bistånd. Foto: Fredrik Sperling

– Situationen är oerhört bekymmersam i flera delar av landet. Tillgången till rent vatten är begränsad på många håll. Mer än 12,5 miljoner människor har inte tillräckligt med mat för att äta sig mätta, och över en miljon barn under fem års ålder lider av akut undernäring, vilket kräver behandling, säger Jakob Wernerman, chef för Sidas humanitära enhet.

Var femte etiopier behöver humanitärt stöd och i början av året fördelades humanitärt stöd på 178 miljoner kronor till olika insatser i landet, men redan nu behövs påfyllning för att ge stöd till de många utsatta. Det handlar om 23,5 miljoner människor, varav 5,2 miljoner enbart i Tigrayregionen där strider mellan regeringsstyrkor och Tigray People’s Liberation Front pågår sedan november förra året.

Etiopien plågas av torka och den värsta gräshoppsinvasionen på 25 år, vilket har försämrat människors möjligheter att försörja sig, matbrist råder och hungern är utbredd. Konsekvenserna av covidpandemin har förvärrat situationen. Samtidigt har upptrappade konflikter i flera delar av landet tvingat människor att lämna sina hem. Miljontals människor är på flykt inom landet.

I det konflikthärjade Tigray är tillgången till humanitärt stöd fortfarande begränsad, särskilt på landsbygden, med brist på mat, hälsovård, tak över huvudet och rent vatten. Det förekommer attacker mot infrastruktur, sjukvårdsinrättningar plundras och rapporter vittnar om att civilbefolkningen utsätts för sexuellt våld, misshandel och utomrättsliga avrättningar.

– Människor är i desperat behov av hjälp efter att ha varit skyddslösa i månader, vissa upp till ett halvår. Vårt mål är alltid att stödet ska komma de mest utsatta till del och vi stödjer organisationer som har störst förutsättningar att nå de värst drabbade, säger Jakob Wernerman.

EU:s utrikeschef Josep Borell har uppmanat de stridande parterna att omedelbart släppa fram humanitärt stöd till hela regionen. Förutom att rädda liv och lindra nöd kan närvaron av internationella aktörer i väpnade konflikter bidra till att civilbefolkningen skyddas mot övergrepp.

Men det är en svår och oförutsägbar miljö att verka i, förenat med stora risker. Flera olika väpnade grupper deltar i de strider som pågår i Tigray. Säkerhetssituationen är oerhört utmanande och hjälporganisationernas möjligheter att få tillträde till områden för att bistå människor förändras från dag till dag.

Fakta Sidas stöd till Etiopien

• Sidas humanitära stöd till Etiopien uppgår hittills till 227 miljoner kronor under 2021.
  • Sidas humanitära stöd till Etiopien fokuserar på livräddande insatser i de geografiska områden som är hårdast drabbade. Sida stödjer såväl FN-organisationer som civilsamhället inom livsmedelsförsörjning, vatten, sanitet och hygien, hälsa, nutrition och skydd.
  • Etiopien är ett av världens fattigaste länder. Sidas långsiktiga utvecklingssamarbete med Etiopien bidrar till att stärka respekten för mänskliga rättigheter, öka landets motståndskraft mot klimatförändringar och skapa förutsättningar för människor att förbättra sina levnadsvillkor.

Här kan du läsa mer om Sidas arbete i Etiopien och på Openaid visas Sveriges samlade bistånd till Etiopien.

Jakob Wernerman,
Chef för det humanitära biståndet.

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.

Svensk tjänstepension investeras i hållbar utveckling16.6.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom en garanti från biståndsmyndigheten Sida kan 1,5 miljarder i privata medel investeras i en obligation med fokus på hälsa och social utveckling. Pengarna lånas ut till företag i låg- och medelinkomstländer av tjänstepensionsbolaget Alecta och försäkringsbolaget Afa försäkring. Danske Bank, fondförvaltaren responsAbility och Sida har samarbetat för att göra detta möjligt. Det är första gången som Sida utfärdar en garanti till en hållbarhetsobligation med privata investerare. Målet är förbättrad hälsa, en viktig grundsten för att människor ska ta sig ur fattigdom.

Humanitärt stöd till civilbefolkningen i Gaza och på Västbanken28.5.2021 17:41:25 CEST | Pressmeddelande

Biståndsmyndigheten Sida har beslutat om 53 miljoner kronor i akut humanitärt stöd till drabbade av den senaste tidens strider i Gaza och på Västbanken. Civilbefolkningen har drabbats hårt med många döda och skadade och behoven är stora av sjukvård och mediciner men också av vatten, mat, sanitet, tak över huvudet, bränsle och psykosocialt stöd för traumatiserade barn och ungdomar.

Pressinbjudan: Stockholm Internet Forum, SIF21: Mobilisering för digital motståndskraft – ett fritt, öppet och säkert internet i kölvattnet av pandemin3.5.2021 15:27:00 CEST | Pressinbjudan

Ska internet vara en tillgång för att stärka demokratin – eller ska det tillåtas vara ett verktyg för att begränsa och krympa det demokratiska utrymmet? Digitaliseringen i samhället har ökat rejält under pandemin. Miljarder människor kan tack vare utvecklade digitala verktyg fortsätta jobba, kommunicera och sköta ärenden trots att samhällen helt eller delvis stängts ner. Men ökad digitalisering har också en mörk baksida: en växande klyfta mellan de som har och de som inte har tillgång till internet, men allra allvarligast är kanske att statsmakter ökat sin kontroll av media, nätaktivister, MR-försvarare och andra med hjälp av övervakningstekniker och nedstängning av internet. Den 10–12 maj arrangeras för sjunde gången Stockholm Internet Forum (SIF). Eventet, som i år är helt digitalt, kommer under tre dagar att samla många intressanta deltagare, med nära tusen personer anmälda. Deltagarna är nätaktivister, demokratiföreträdare och journalister från hela världen. SIF erbjuder en plattfo

Rekordmånga i behov av humanitärt stöd under pandemin28.4.2021 18:36:47 CEST | Pressmeddelande

Antalet människor i behov av humanitärt stöd har nått nya rekordnivåer. På bara ett år har behoven av humanitärt stöd och skydd ökat med 40 procent, från 168 miljoner människor under 2020 till 235 miljoner människor i år. Fler drabbas av konflikt och naturkatastrofer men ökningen beror kanske framför allt på covid-19 som drabbat människor hårt över hela världen. Däremot följer inte finansieringen denna branta behovskurva, under förra året var bara hälften av FN:s appeller finansierade. Sida fördelar nu stöd till drabbade ur en rekordstor humanitär budget på drygt 4,2 miljarder.