Mer innovation och bättre tjänster för digitala anställda hos SpareBank 1

(Oslo den 12 november 2018) SpareBank 1 Alliansens nya samarbete med EVRY i samband med digitala arbetsplatstjänster är avsett att möjliggöra mer innovation och bättre service för anställda. Under det nya fyraåriga avtalet kommer EVRY att tillhandahålla server- och klientoperationstjänster detta inkluderar alternativ för bankerna i Alliansen att få tillgång till tjänster som beredskapslösningar och offentliga och privata molntjänster.

Pål Gjermstad, Procurement Director, Sparebank 1, och Stein Arthur Andersen, SVP Sales EVRY

EVRY kommer att leverera en tjänst som säkerställer att SpareBank 1s nästan 8000 användare har en effektiv arbetsdag och har tillgång till modern teknisk utrustning på ett säkert och stabilt sätt.

"Vi är i en digital ålder och för att kunna arbeta professionellt och effektivt måste SpareBank 1s medarbetare kunna arbeta och samarbeta var och när de vill, kunna flytta smidigt mellan sin dator och mobil samt kunna få tillgång till appar och verktyg snabbt och säkert. Vår förstärkta samarbetsmodell med EVRY kommer att säkerställa att vi är mer innovativa och att användarna har tillgång till bättre tjänster, säger Fredrik Angell, projektledare på SpareBank 1.

"Vi är glada över att SpareBank 1 ger os fortsatt förtroende och utvidgar sitt samarbete med EVRY. Det här avtalet är viktigt för EVRY och visar att vi lyckas modernisera vårt erbjudande, vara innovativa och skapa flexibla tjänster som kommer att vara av högt värde för SpareBank 1s anställda, säger Wiljar Nesse, VD för EVRY.

Tjänsten är baserad på vårt "Workspace" servicekoncept, som är den marknadsledande plattformen för digitala arbetsplatser. Konceptet används av cirka 150 000 användare i Norden och förbättras ständigt genom en rullande utvecklingsplan. Tjänsterna kan anpassas till kundernas IT-policies och tillhörande krav i relation till säkerhet, kostnadseffektivitet och kontroll över klienttjänster.

EVRY har dessutom ett dedikerat leveransteam för SpareBank 1 som nu stärks med expertis inom områden som molntjänster och automatisering. Genom en expanderad samarbetsmodell kommer EVRY att se till att personal är mer närvarande och tillgänglig hos företagen i SpareBank 1 Alliance för att säkerställa goda processer som stödjer kvaliteten på drift, utveckling och hantering av de tillhandahållna tjänsterna. EVRYs personal kommer även att erbjuda affärsstöd samt supportera modernisering av server- och klienttjänster.

Detta avtal, är en förnyelse av ett befintligt avtal som löper fram till den 31 december 2022 och utgör ett totalt kontraktsvärde på cirka 170 miljoner norska kronor. SpareBank 1 Banksamarbeidet DA har också möjlighet att förlänga avtalet med upp till sju år fram till 31 december 2029. Avtalets etablerade tjänster och utvecklingsplaner stöder SpareBank 1: s strategiska prioriteringar.

Kontaktpersoner:

Geir Remman, VD Group Communications, EVRY, tfn +47 970 55 017

Ida Håvik, kommunikationschef, Sparebank 1, tfn +47 975 22 627

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2017 en omsättning på NOK 12,6 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.

Starkt nettoresultat och fritt kassaflöde kombinerat med en betydande ökning av orderstocken8.2.2019 07:00:21Pressmeddelande

(Fornebu, 8 februari 2019): EVRY-koncernen redovisade totala intäkter för det fjärde kvartalet 2018 på 3 413 miljoner NOK, motsvarande en organisk tillväxt på 0,4 %. För helåret 2018 levererade koncernen en organisk tillväxt på 3,0 %, motsvarande en total intäkt på 12 912 miljoner NOK, jämfört med 12 596 miljoner NOK 2017. Det justerade EBITA-resultatet för fjärde kvartalet uppgick till 475 miljoner NOK (13,9 %), jämfört med 495 miljoner NOK (14,5 %) under fjärde kvartalet 2017. Den justerade EBITA-marginalen för helåret 2018 slutade i linje med riktlinjernas 12,3 % (1 582 miljoner NOK), jämfört med 12,5 % (1 569 miljoner NOK) 2017.

Handelsbanken i Finland och EVRY ingår ett strategiskt avtal13.12.2018 06:51:53Pressmeddelande

(Stockholm, 13 december 2018) Handelsbanken Finland och EVRY har ingått ett avtal för leverans av nästa generation kärnbank- och betalningslösningar. Det samlade kontraktsvärdet uppgår till cirka NOK 650 miljoner under en period av åtta år (och i tillägg en option på två år). Detta är ett viktigt steg för EVRY i den finska marknaden för företagets strategi om att fortsätta växa i Norden och internationellt.