VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Mer kunskap behövs för att beräkna mikroplaster från våra däck och vägar

Dela

Mikroplast från däck- och vägslitage utgör en stor källa av föroreningar till naturen och mängden mikroplaster i olika naturmiljöer och deras spridningsvägar är till stor del okända. En ny studie från VTI visar att befintliga modeller för att beräkna spridning av mikroplaster i naturen behöver utvecklas för att kunna simulera däck- och vägslitage.

Det saknas modeller för att kunna beräkna spridning i marken av mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage enligt ny forskning från VTI. Foto: Katja Kircher/VTI
Det saknas modeller för att kunna beräkna spridning i marken av mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage enligt ny forskning från VTI. Foto: Katja Kircher/VTI

I en ny rapport från VTI presenteras befintliga modeller som kan användas för simulering av mikroplastspridning i naturen samt befintliga modelleringsstudier om detta. I fokus är mikroplaster från däck- och vägslitage.

– Vår studie visar att det finns få modellstudier av spridning av mikroplaster i naturen. Av de som finns beskriver de flesta spridning i havet. Modeller för spridning i hav, vattendrag och luft går att använda för att beräkna spridning av mikroplaster från däck- och vägslitage. Men det krävs justeringar från mätningar för att det ska överensstämma med verkligheten, säger Nina Svensson, forskare vid VTI.

– När det gäller spridning i marken saknas idag modeller för att kunna beräkna spridning av mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage.

Gemensamt för alla modeller som presenteras i rapporten är att det krävs bättre uppskattningar gällande utsläpp av mikroplaster, fler mätningar att kalibrera och validera modeller mot och fler studier om hur mikroplasters egenskaper, som densitet, form och storlek, påverkar utsläppen. Det behövs även mer kunskap om och hur mikroplaster förändras över tid genom till exempel nedbrytning.

Studien har skett inom ramen för det uppdrag från regeringen som VTI har att ta fram och sprida kunskap om mikroplastutsläpp från vägtrafiken.

Spridningsmodeller för mikroplast från däck- och vägslitage

Läs mer om VTI:s regeringsuppdrag om mikroplastutsläpp från vägtrafiken

Mer information

Nina Svensson, 08–555 367 82, nina.svensson@vti.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Det saknas modeller för att kunna beräkna spridning i marken av mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage enligt ny forskning från VTI. Foto: Katja Kircher/VTI
Det saknas modeller för att kunna beräkna spridning i marken av mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage enligt ny forskning från VTI. Foto: Katja Kircher/VTI
Ladda ned bild

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI är ett forskningsinstitut med uppdrag från regeringen att bedriva forskning och utveckling inom transportområdet. Vi verkar för att målen för transportpolitiken uppnås genom att kontinuerligt förbättra kunskapen om transportsektorn.

Vi är cirka 200 medarbetare på flera platser i landet. Mer än hälften av våra medarbetare inom forskning och utveckling har doktors- eller licentiatexamen. Vi har egna professorstjänster inom väg- och banteknik, människa-maskin-interaktion (HMI), miljöanalys samt nationalekonomi.

Hos oss finns en mängd vetenskapliga discipliner samlade. Genom att både arbeta på djupet och tvärs över olika kunskapsområden kan vi bidra i både mindre och stora forskningssatsningar.

Vi har kunskap inom alla trafikslag – väg, järnväg, sjö- och luftfart.

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum