Mer personliga upplevelser i fokus när Ving lanserar ny sommarkampanj

När Ving på annandag jul lanserar den nya sommarkampanjen med bla nyproducerade reklamfilmer blir det under manéret ”Mer du”, där fokus läggs på vad man vill uppleva under sin semester för att må bra snarare än på vart man vill resa. Samtidigt lanseras en ny innovativ sökfunktion för att kunderna ska kunna hitta den resa som passar just deras önskemål, oavsett om det är en aktiv semester med träning eller en lugn tillvaro på en paradisstrand.
Vings sommarkampanj. Fotograf Erik Josjö

Under pandemin har trygghet blivit en viktig parameter när man ska ut och resa. Många har därför fått upp ögonen för de fördelar som det innebär att resa med en paketresearrangör och också för den bredd i utbudet som erbjuds. Kundernas behov ser olika ut vid olika tillfällen, men oavsett hur man önskar sin semester ska man på ett enkelt och smidigt sätt kunna hitta just sin personliga upplevelse. Med de insikterna bygger Ving nu vidare på den varumärkesplattform som lanserades för ett år sedan där välmående är centralt.

Med ”Mer du.” vill vi fortsätta att modernisera och förnya bilden av paketresan med fokus på personliga upplevelser. I kampanjen kommer vi närmare resenären och får följa när de går från att vara sitt vardagsjag till att bli sitt semesterjag, alla med individuella behov för en perfekt semester. Oavsett om man vill chilla vid poolen, vandra i bergen, uppleva nya kulturer eller bara skämma bort sig själv. Vi tycker att vi har hittat en smart och produktionseffektiv idé, där vi kombinerar längre format som väcker känslor, med korta rörliga klipp och stillbilder, säger Caroline Fondelius, Head of Inhouse Production, Ving.

Startskottet för kampanjen sker den 26 december och den kommer sedan succesivt att vara synlig i såväl utomhusannonsering, på bio och i poddar som i print, sociala medier och med native-annonsering. Dragplåstret i TV, som sänds på TV4s kanaler och Discovery+, blir reklamfilmer om 15 och 30 sekunder, som nyligen spelades in på Vings största vinterdestination Gran Canaria. Bakom kampanjen står Vings inhouse-avdelning och reklambyrån Åkestam Holst samt Castrofilm, som stått för filmproduktionen. Musiken i reklamfilmerna är producerade av den svenska artisten Christian Wannerwall och låten heter Be Free.

Ny innovativ ”Semesterhittare” ska vägleda kunderna rätt

I samband med kampanjstarten lanserar Ving även en ny sökfunktion för att underlätta för kunderna att snabbt hitta den resa som passar just deras behov. Sedan tidigare har Vings kunder haft goda möjligheter att med några knapptryck hitta en resa utifrån vart man vill resa och när, men nu tar Ving det ett steg länge och erbjuder en sökfunktionalitet baserat på vad man vill uppleva på resan.

Vi befinner oss i en tid där kunderna ställer nya krav och där man efterfrågar semesterupplevelser baserat på individuella behov och livsstil. I vårt breda utbud kan det ibland vara svårt att hitta den resa som passar just dig, därför uppstod idén med att skapa en Semesterhittare. Genom att koppla ihop resmål och hotell med intressen och upplevelser på individnivå ger vi kunderna förutsättningar att hitta det där lilla extra. Det här är vi ganska ensamma om i branschen, vilket gör att vi också kan särskilja oss från konkurrenterna, säger Camilla Miranda, Head of Brand & Creative, Ving.

Semesterhittaren återfinns på ving.se och med hjälp av den kan kunderna nu på ett helt nytt sätt finna sin drömsemester. Den nya sökfunktionen bygger på flera tusentals taggade objekt i form av bland annat hotell, resmål och aktiviteter och utifrån de önskemål som kunden sedan har sammanförs all data och matchas mot varandra. Resultatet blir att kunden får ett urval av lämpliga hotell, resmål eller reseformer att välja mellan. Den nya sökfunktionen ska framför allt vägleda kunderna rätt, men ska även skapa reslust och fungera som inspiration.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Vings nya reklamfilm

Caroline Fondelius, Head of Inhouse Production, caroline.fondelius@ving.se, 0709-51 32 33

Camilla Miranda, Head of Brand & Creative, camilla.miranda@ving.se, 0709-51 30 09

Vings sommarkampanj. Fotograf Erik Josjö