Mer skolpersonal med hjälp av statligt bidrag
– Intresset för bidragen är stort och det är glädjande. De gör det möjligt för skolor och fritidshem att anställa mer personal och på så sätt ge eleverna mer tid med sina lärare, säger Johanna Freed, enhetschef på Skolverket.
Mer tid för eleverna
Syftet med Lågstadiesatsningen är att ge lärarna mer tid till eleverna så att kvalitén på undervisningen förbättras. I år är tredje året som bidraget betalas ut. 285 kommuner, 401 huvudmän för fristående skolor och Sameskolstyrelsen får del av bidraget. Förra året gick bidraget till 290 kommuner, 373 huvudmän för fristående skolor samt till Sameskolstyrelsen och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Hela summan går till personal
Totalt är bidraget på nästan 2,3 miljarder kronor – samma belopp som förra året. Av de pengarna kommer cirka 250 miljoner kronor att gå till att nyanställa. Resten kommer att användas till att behålla den personal som anställdes med statsbidraget från tidigare år.När bidraget har fördelats har Skolverket prioriterat huvudmän som har tagit emot en stor andel nyanlända elever eller där det behövs särskilda insatser för att höja kvalitet och resultat.
Flest lärare anställs
Av dem som nyanställs med hjälp av bidraget är 7 av 10 lågstadielärare, förskollärare eller speciallärare. Men det finns också ett stort behov av exempelvis elevassistenter, lärarassistenter och administratörer som kan avlasta lärarna och ge dem mer tid för undervisning.
Fler söker bidrag till fritidshem
Sedan förra året kan också fritidshem få pengar av Skolverket för att anställa personal. Totalt fördelar Skolverket nästan 500 miljoner kronor och liksom med lågstadiesatsningen är det fler än förra året som sökt och fått bidraget för fritidshem. I år har 276 kommuner, 346 huvudmän för fristående skolor och Sameskolstyrelsen fått bidraget. 2016 gick det till 273 kommuner och 258 fristående skolor, samt Sameskolstyrelsen och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
För mer information
www.skolverket.se/lagstadiesatsningen
Kontaktuppgifter
Johanna Freed, enhetschef Skolverket 08-527 332 51
För sifferuppgifter kontakta Oskar Schmidt, handläggare 08-527 337 02 eller skicka e-post till: statsbidrag.lagstadiesatsningen@skolverket.se
Skolverkets presstjänst 08-527 333 00
Nyckelord
Dokument
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
Påminnelse pressinbjudan: Hur bra är svenska elevers kunskaper om demokrati och samhälle?27.11.2023 11:04:15 CET | Pressinbjudan
Hur står sig svenska åttondeklassares kunskaper om demokrati och samhälle i jämförelse med elever från andra länder? Hur är deras syn på demokrati, människors lika värde samt intresse för att delta i framtida val? Hur har elevers kunskaper, attityder och engagemang förändrats över tid? Svaren ges i den internationella undersökningen ICCS 2022.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum