Mer sockerfritt till barnen på semestern

Frosseri i sötsaker för barnen ses av många föräldrar inte längre som ett alternativ. Allt fler letar efter hälsosamma mat- och dryckesalternativ till sina barn på hotellets restauranger. Det visar Vings Semesterrapport som samlat trender om vad som är viktigt för Nordiska semesterfirare i år.

Foto: Eric Josjö

När Ving tillsammans med systerföretagen Ving Norge, Spies och Tjäreborg nyligen ställde frågor om matvanor på semestern i sin nordiska resepanel* inför arbetet med Semesterrapporten svarade 62% av respondenterna att det för dem är viktigt att hotellet kan erbjuda hälsosamma alternativ på menyerna. Nära hälften, 46%, försöker äta relativt hälsosamt när de semestrar och lika många (46%) anser att det bör finnas hälsosamma mat-och dryckesalternativ för barnen på hotellet.

Var femte av företagets 1,4 miljoner chartergäster bor på något av familjehotellen Sunwing Family Resorts eller dess lillasyster O.B.C By Sunwing. På hotellens barnklubb har bakverk och sötsaker som kakor, godis och tårtor på senare tid ersatts med fruktsallader, fruktsnacks och popcorn.

- Sunwing och O.B.C  By Sunwing är våra egna koncepthotell och där försöker vi hela tiden utveckla oss utifrån det gästerna vill ha, som mer vegetariskt och närodlat på restaurangerna till bra sockerfria alternativ för barn när de är i barnklubben, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef på Ving.

* Om Resepanelen och Vings Semesterrapport
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Undersökningen genomfördes i februari 2019 med 18 735 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland och är en del i Vings årliga trendrapport ”Semesterrapporten 2019” som släpptes i juni. Att vara med i Resepanelen är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Läs mer om Vings trendspaningar i Semesterrapporten 2019, klicka på denna länk

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Foto: Eric Josjö
Foto Eric Josjö

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Nyhet! Ving satsar på två nya designoaser i Egypten i vinter1.8.2019 10:31:39 CESTPressmeddelande

Framgångssagan med Vings bohemchicka och prisbelönta designhotell Casa Cook fortsätter. För första gången etableras nu konceptet med ett familjevänligt hotell i El Gouna i Egypten. Som om det inte vore nog satsar Ving även på den yngre publiken och öppnar ytterligare ett hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club, som förutom sin snygga design lockar med bland annat DJ:s och street food. Hotellen finns bokningsbara för nordiska kunder från oktober.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.