Mer sockerfritt till barnen på semestern

Frosseri i sötsaker för barnen ses av många föräldrar inte längre som ett alternativ. Allt fler letar efter hälsosamma mat- och dryckesalternativ till sina barn på hotellets restauranger. Det visar Vings Semesterrapport som samlat trender om vad som är viktigt för Nordiska semesterfirare i år.

Foto: Eric Josjö

När Ving tillsammans med systerföretagen Ving Norge, Spies och Tjäreborg nyligen ställde frågor om matvanor på semestern i sin nordiska resepanel* inför arbetet med Semesterrapporten svarade 62% av respondenterna att det för dem är viktigt att hotellet kan erbjuda hälsosamma alternativ på menyerna. Nära hälften, 46%, försöker äta relativt hälsosamt när de semestrar och lika många (46%) anser att det bör finnas hälsosamma mat-och dryckesalternativ för barnen på hotellet.

Var femte av företagets 1,4 miljoner chartergäster bor på något av familjehotellen Sunwing Family Resorts eller dess lillasyster O.B.C By Sunwing. På hotellens barnklubb har bakverk och sötsaker som kakor, godis och tårtor på senare tid ersatts med fruktsallader, fruktsnacks och popcorn.

- Sunwing och O.B.C  By Sunwing är våra egna koncepthotell och där försöker vi hela tiden utveckla oss utifrån det gästerna vill ha, som mer vegetariskt och närodlat på restaurangerna till bra sockerfria alternativ för barn när de är i barnklubben, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef på Ving.

* Om Resepanelen och Vings Semesterrapport
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Undersökningen genomfördes i februari 2019 med 18 735 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland och är en del i Vings årliga trendrapport ”Semesterrapporten 2019” som släpptes i juni. Att vara med i Resepanelen är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Läs mer om Vings trendspaningar i Semesterrapporten 2019, klicka på denna länk

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Foto: Eric Josjö
Foto Eric Josjö

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

7 av 10 höstlovsresor bokade hos Ving11.9.2019 09:56:51 CESTPressmeddelande

Sommarlovet har knappt avslutats innan många börjar blicka framåt mot nästa ledighet – höstlovet. Ving erbjuder över 60 olika charteravgångar från 13 flygplatser i anslutning till höstlovet och i år förväntas omkring 13 000 svenskar att resa iväg med Ving under vecka 44. Redan nu är drygt 70 procent av charterresorna bokade, vilket är i linje med fjolårets bokningsläge. Men platserna går åt snabbt.